0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tak til Murdoch: Den gamle og reaktionære mediebaron virker pludselig helt progressiv

Rupert Murdoch har været en afgørende lobbyist for den australske lovgivning, der måske bliver et gennembrud i reguleringen af techgiganterne. Den gamle mogul har samtidig gang i stribevis af nye medieprojekter – herunder en ny modpol til BBC, skriver Jacob Mollerup i ugens medieklumme.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Mike Segar/Ritzau Scanpix
Arkivfoto: Mike Segar/Ritzau Scanpix

Mediemogulen Rupert Murdoch har brugt sine forbindelser og præget et lovforslag i Australien, der kan betyde, at techgiganterne kommer til at betale for at bruge nyhedsmediers indhold på deres platforme.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Noget dybt fascinerende og skræmmende er der stadig ved 89-årige Rupert Murdoch. På andet år sidder han på sit landsted vest for London – i ly for pandemien. Hans medieimperium er undervejs blevet ramt af store kriser, og sønnen James Murdoch har forladt News Corp. i åben protest mod den redaktionelle linje. Men Rupert, den gamle reaktionære mediebaron, trækker stadig i trådene verden over og har nye initiativer på vej.

Han er en eminent lobbyist med forbløffende stor indflydelse på britiske premierministre og senest en amerikansk præsident. De evner har han de seneste år også brugt i Australien. Og på en måde, der nærmest virker progressiv og fremadrettet.

Rupert Murdoch, der selv er fra Australien, hvor familiens imperium stadig driver en stribe medier og blandt andet sidder på 70 procent af avisoplaget, har stor indflydelse på australsk politik. Det er for det meste en kulsort historie, men der er et aktuelt lyspunkt. Det er ikke mindst takket være Murdoch, at Australien antagelig om få uger bliver det første land i verden, der gør det lovpligtigt for Google og Facebook at lave aftaler med nyhedsmedierne om betaling for det indhold, de to platforme bruger intenst fra morgen til aften.

Også Murdoch og hans medieimperium News Corp. har oplevet især Google og Facebook løbe med indtægterne i 2010’erne. Status i Australien ligner tal, der ses i mange vestlige lande. Af alle indtægter fra onlineannoncer går 53 procent til Google og 28 procent til Facebook.

Det australske lovforslag skal efter planen vedtages senere i denne måned. Det prises verden over som banebrydende. Om det vitterlig er tilfældet, er det for tidligt at sige. Facebook og Google kæmper for at undgå snærende lovgivning mod til gengæld at lave frivillige aftaler. De to digitale giganter har så mange klemmer på nyhedsmedierne, som jo gerne vil have opmærksomheden, at det er svært at sige, hvor meget det hele ændrer. Og selv med aftaler, der reelt ændrer noget på fordelingen af indtægterne, vil der kun være tale om et mindre hjørne af problemet med techgiganterne. Det vil ikke rokke ved deres fundamentalt uholdbare monopolstilling med kontrol over persondata, annoncemilliarder og informationsstrømme.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere