0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Det klinger hult, når dansk mediechef pludselig vil satse på lokaljournalistik efter at have fyret lokaljournalister på stribe

Vi i medierne sætter egen bagklogskab højt. Vi elsker at skælde ud og kloge os på hvad som helst med friske slagord. Det kan være sjovt – men også skidt. I Facebook-sagaen skader det lige nu debatten om komplekse løsninger og eget medansvar, skriver Jacob Mollerup i denne mediekommentar.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Olivier Matthys/Ritzau Scanpix
Arkivfoto: Olivier Matthys/Ritzau Scanpix

Mange forskellige røster melder sig med kravet om regulering af blandt andet Facebook. Her står en aktivist med en Mark Zuckerberg-maske ved Europa-Kommissionens bygning i Bruxelles.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Danske medier er mindre løgnagtige end de fleste, og der produceres løbende god journalistik. Men det hænder godt nok, at det hele bliver lidt for morsomt og lidt for selvmodsigende. Også i Danmark er det en velbetrådt mediegenre at rase ihærdigt over tilstande, man selv har været markant medansvarlig for. Den aktuelle facebookdebat flyder med eksempler.

Vi raser over Facebooks urimelige magtposition og misbrug af data. Og med god grund. Men hele raden rundt er medierne (sammen med befolkningen og politikerne) selv gået i fælden år efter år. Medierne har været med til at booste Facebook ved massivt at dele egne historier på platformen.

Nu er monstret skabt, og alle kan se, at der må gøres noget. »Stop Facebook«, lyder råbet. Som vi straks er klar til at dele på Zuckerbergs platform, for at det kan nå ud. Det ville klæde medierne og politikerne (meget gerne med statsministeren i spidsen), hvis de selv undlod at overfodre monstret og i stedet aktivt arbejdede for at mindske afhængigheden. Det er muligt. Der er mange måder at gøre det på, og på lang sigt er det vejen frem. Hånd i hånd med indgreb over for monopolstilling, datamisbrug osv.

Men selv at erkende fejltrin og medansvar ligger ikke godt for medierne. Tag bare ugens udspil om nyhedsørkener.

Det er administrerende direktør Jesper Rosener fra Jysk Fynske Medier, der her optræder som sheiken på den hvide kamel. Der skal investeres 30 millioner kroner i nye digitale betalingsmedier i lokalsamfund, der mangler journalistisk dækning. Det lyder jo lovende. Men det hører med til historien, at selvsamme Rosener i en årrække på Jysk Fynske Medier har svinget spareøksen over lokalredaktioner flittigere end nogen anden dansk mediechef. Ørkenspredning kunne man kalde det.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter