0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tre ud af fire vil ikke betale for lokale nyheder

En undersøgelse viser, at kun 12 procent er villige til at betale for lokalnyheder.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Casper Dalhoff/Casper Dalhoff
Foto: Casper Dalhoff/Casper Dalhoff

Sidste år brændte det historiske Hotel Julsø for foden af Himmelbjerget. Sagen blev dækket af både nationale og lokale medier.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ballade i byrådet, omstridt byggeri i hovedgaden, ildsjæle i handelslivet, fodboldholdets oprykning til serie 3 ...

Danskerne kan godt lide de helt lokale nyheder, men de har til gengæld ikke meget lyst til at betale for dem.

En undersøgelse, som analysebureauet Wilke har lavet for MediaWatch, viser, at kun 12 procent er villige til at betale for lokalnyheder. Hele 77 procent svarer nej tak.

32 procent af de adspurgte nævner prisen på lokaljournalistik som årsag til deres manglende betalingsvillighed, mens i alt 61 procent mener, at deres behov for nyheder om lokalområdet bliver stillet af forskellige gratis medier, typisk en lokal ugeavis.

»Hvis et lokalt medie tager 100 kr. om måneden virker det som relativt dyrt, når man kan få Netflix for 79 kr. Selv om det er en unfair sammenligning, så kigger forbrugerne altså på deres samlede medieforbrug og sætter dermed produkternes indhold og pris op i mod hinanden«, siger Mark Ørsten, professor ved Roskilde Universitet, til MediaWatch.

For nylig har både Jysk Fynske Medier og Jyllands-Posten varslet større digital tilstedeværelse i flere jyske byer.