Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Show. Ellen Hillingsø var sammen med Ghita Nørby med til at vise kreationer fra designeren Nicholas Nybro.
Foto: Copenhagen Fashion Week

Show. Ellen Hillingsø var sammen med Ghita Nørby med til at vise kreationer fra designeren Nicholas Nybro.

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nye modetalenter går til kamp mod stereotyperne

Mens mange af de store mærker dropper catwalken, bruger nye talenter og outsidere modeugen til at sætte spørgsmålstegn ved branchens holdning til alder.

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Efter nogle sæsoner med mange purunge modeller på catwalken har den københavnske modeuge indført en aldersgrænse på 16 år.

Men for nogle designere er det ikke nok, og de sørger for, at modeugens gennemsnitsalder bliver banket i vejret. Fødselsdage i 1935, 1955 eller 1976 bliver næppe standard for de vandrende giner, men de har været på banen de seneste dage. Mest som en effekt og et væsentligt standpunkt, som Nicholas Nybro formulerer det:

Jeg hylder det, som ingen af os kan undgå - at blive ældre

»Jeg hylder det, som ingen af os kan undgå – at blive ældre. Det er helt naturligt, i modsætning til hastigheden i modebranchen og det usunde fokus på ungdom«.

Den 34-årige designer fik et pudsigt gennembrud i foråret, da han blev kendt som manden bag den voluminøse kjole, som skuespilleren Ghita Nørby bar til et hofbal. Den oplevelse var en del af inspirationen til ’More Than A Number’-kollektionen, som han viste i kælderen under restaurant Steak Royal på Regnbuepladsen.

Stemningen var natklublummer, og modelholdet bestod af danske divaer. Andrea Vagn Jensen, Charlotte Munck, Ellen Hillingsø, Stine Stengade og selvfølgelig Ghita Nørby i baren klædt i endnu en fyldig kreation i koral-orange. Damerne cirkulerede, lagde an på gæsterne, og det var en af den slags situationer, hvor man takker ja til en Moscow Mule, selv om klokken kun er 14.

Hvad angår tøjet, var det svært at se det som mere end en udklædningsfest. Sjovt lavet og fantastisk præsenteret, og skulle der sidde en kvinde og drømme om at ligne en fordrukken udgave af Priscilla Presley i pink, så er Nybro manden. Der var enkelte mere kommercielle indslag i form af joggingsæt med sloganet ’Old Fab’ på brystet. Dem får man med garanti at se i tv senere på året, når Nybro deltager i ’Vild Med dans’, en sidegevinst af Ghita-gate.

Denne form for performance er en selvstændig genre under modeugen. De fleste mærker kører fortsat en traditionel stil med catwalk, høj musik og stolerækker, men ind imellem er der mere kunstnerisk orienterede begivenheder. Det er dem, der stiller spørgsmålene og vil starte diskussioner.

Hos T.A.C. (Tatiana Andersen Camre) kom modellerne fra Den Kgl. Ballet, så der blev gået i tåspidssko i gården på Thorvaldsens Museum.

Blandt danserne var Mette-Ida Kirk, Maria Bernholdt og Kizzy Makiatis, som bevægede sig langsomt til Arvo Pärts alvorlige musik. Den olympiske ild ville have passet fint ind i seancen. Den kunne også have givet lidt varme til de frysende dansere.

Camre er printdesigner med særlig hang til fnuglette stoffer og kimonoer. Det blev denne gang til et miks af strandstil og græske muser. De mest markante print er inspireret af lofterne på Thorvaldsen og synes at være helt uden alder.

Selv om nogle af frakkerne udstråler tysk powerdressing, var der en dragende lethed over kollektionen

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Andre steder i modeugen blev denne lyst til en flirt med køn, da Vincent Beier bar det største skrud af en kjole i Mark Kenly Domino Tans kollektion. Man skal næppe forvente at se mange mænd i Tans lårkorte ruskindsnederdele eller højtaljede slacks, men måske flere kvinder end hidtil.

Hans detaljerige design udvikler sig i en stadig mere tilgængelig retning, og der blev nikket anerkendende fra skuespillere og pengedamer på første række.

Frisk rockretro og bodega

Showdelen af sommerens Copenhagen Fashion Week har ligget lavt på store kommercielle navne. De ordner forretninger på messerne og i showroom, mens catwalken i høj grad er overladt til talenter og mere kunstneriske typer.

Den markante undtagelse var By Malene Birger, der i rene tal omsatte for 342 mio. kr. i 2014/15. Det er et premium brand fra koncernen IC Group, som arbejder med det, branchen kalder affordable luxury – luksus, der er til at betale.

Fra min plads i Lokomotivværkstedet så jeg et seriøst bud på moden mode. Chefdesigner Christina Exsteen har skåret stilen til og droppet den tingeltangel, som tidligere raslede på By Malene Birgers trøjer og jakker. Forår og sommer 2017 står på et miks af strand, job og cocktailfest – bukserne har kolossal vidde, striberne er brede, og selv om nogle af frakkerne udstråler tysk powerdressing, var der en dragende lethed over kollektionen. Professionel, salgbar og alligevel med et personligt touch.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

By Marlene Birger opererer i et univers, hvor ændringer skal være subtile. Det er den største forskel på at henvende sig til voksne kvinder frem for modens traditionelle ungdommelige slagmark, hvor alt altid er nyt.

Den slags bevidste omskiftelighed var der selvfølgelig også i modeugen: Gannis cowgirls var klar til fest på Instagram i løse bukser, swimmingpool-kulører og slogan-T-shirts, mens Won Hundred efter otte års pause vendte tilbage til Copenhagen Fashion Week med læderjakker, denimveste, og et look, der på bedste ungdommelige vis balancerer mellem frisk rockretro og brun bodega.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden