Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Radikalt. Smokingen til kvinder sås for første gang i 1966 på sangerinden Francoise Hardy.
Foto: Fotos fra bogen 'The Perfection of Style'

Radikalt. Smokingen til kvinder sås for første gang i 1966 på sangerinden Francoise Hardy.

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Legendarisk smoking til kvinder fylder 50 år

Den originale designers indflydelse på moden er stadig stor, når det handler om mikset af det feminine og det maskuline.

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der var ingen kvinder, der tog til fest klædt i smoking, før Yves Saint Laurent lancerede ’Le Smoking’ i 1966.

Man kunne måske blive pakket ind i en galant herres jakke på vej hjem, men ellers var det satinbeklædte aftentøj forbeholdt mænd. Sådan havde det været, siden smokingen tog over fra kjolesættet som aftenpåklædning til møder, middage og cigarer i 1920’erne.

Yves Saint Laurent var i 1966 godt i gang med at vende samfundets normer på hovedet. Den første kvinde på catwalken ved hans første haute couture-show i eget navn havde i 1962 været klædt i sømandsjakke. Skulle det nu være parisermode?

Designeren havde opdaget, hvordan unge franskmænd myldrede til hærens overskudslagre for at købe de originale peacoats af uld, så han lavede en opdateret version og gjorde det funktionelle arbejdstøj til regulær mode, gerne kombineret med løse hvide bukser for at ramme et miks af »det rå Bretagne og Côte d’Azurs hedonisme«, som der står i ’The Perfection of Style’ – en ny billedrig biografi om Yves Saint Laurent.

Bogen er en forlængelse af en stor udstilling med samme navn på Seattle Art Museum i USA med et stort udvalg af kreationer, skitser, fotos og andre nedslag i en karriere, der varede 40 år.

Chefen for Seattle Art Museum, Kimerly Rorschach, beskriver Saint Laurent som »et kunstnerisk geni, der er på niveau med Michelangelo og Picasso, når det handler om opfindsomhed«.

Flyttede grænser

Man behøver ikke puste sig så meget op for at sælge Yves Saint Laurents værk.

Han var indiskutabelt en af det forrige århundredes vigtigste stilskabere, og han revolutionerede modebranchen på flere måder. F.eks. ved at flytte dele af herregarderoben over til kvinderne i form af pantsuits (jakkesæt) og smokinger.

Hans første damesmoking er fra 1966, året efter var et jakkesæt med nålestriber del af en haute couture-kollektion. Det var en markant udmelding i en tid med diskussioner om ligestilling mellem kønnene og et gryende ungdomsoprør, der havde en indbygget mistænksomhed over for mænd i magtens uniform, jakkesættet.

SE OGSÅ:

I ’The Perfection of Style’ kan man se et foto af sangerinden Françoise Hardy fra 1966. Hun er klædt i smokingen med en løst bundet butterfly og hvid skjorte med blondemanchetter. Hendes lyse hår ligger ud over skuldrene og opløser sættets maskuline udtryk.

I dag er det nemt at forstå, at det var en radikal handling at skifte køn på tøjet. For 50 år siden var realiteterne noget anderledes. Modtagelsen var i første omgang lunken, og få kvinder kunne forestille sig at skifte en aftenkjole ud med en form for jakkesæt.

Men Yves Saint Laurent fornemmede, at den formelle parisermode var på vej til at blive gammeldags.

»Min tanke var, at ekstrem femininitet og et androgynt udtryk ville skabe en følelse af modsætninger og forvirring«, forklarede designeren til avisen Le Figaro i 1991.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

En del af inspirationen kom fra Hollywood-stjernen Lauren Bacall, og det glædede ham, at ideen med jakkesæt til kvinder især slog igennem i USA.

»Der var mange kvinder på arbejdsmarkedet i USA, som tog pantsuitet til sig. Men samfundet skulle vænne sig til synet. Jeg husker, at en kvinde blev afvist i døren på 21 Club i New York, fordi hun bar bukser og en tunika. For at komme ind måtte hun hænge bukserne i garderoben og bruge sin tunika som nederdel«.

Den slags overvejelser er stadig spændende i 2016, hvor køn af alle slags er til debat, og grænserne mellem det maskuline og feminine (i nogle sammenhænge) viskes ud.

Yves Saint Laurent ønskede ikke, at kvinder skulle ligne mænd. Han kunne lide spillet mellem kønnene (selv om han privat kun spillede på herresiden), og hans muser var ekstremt kvindelige personligheder som modeikonerne Betty Catroux og Loulou de La Falaise og skuespillere som Catherine Deneuve og Charlotte Rampling, der trak noget magisk frem i et tweedsæt og en smoking.

Eller Bianca Perez, der bar en skræddersyet hvid smoking, da hun i 1971 giftede sig med rockstjernen Mick Jagger i Saint Tropez.

Ånden lever videre

Smokingen var i forskellige udgaver del af alle Yves Saint Laurents modeshows fra 1966 til 2002, hvor han trak sig tilbage fra modeverdenen.

Den lever videre som et ikon, og de designere, som siden har haft til opgave at holde Yves’ ånd i live, har alle grebet tilbage til ’Le Smoking’.

Hedi Slimane gav den et tilskud af rock’n’roll, og senest har Anthony Vaccarello nytænkt den i en kort udgave som en slags bolero.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det hører med til historien, at Yves Saint Laurent også lavede smoking til mænd, da han åbnede en herrelinje i 1969. Han tilbød en forlængelse af sin personlige stil og supplerede trenchcoat, smoking og sømandsjakke med elementer fra damegarderoben; bukser i velour, satinveste, blomstrede skjorter og masser af smykker med rhinsten.

Som det hedder i ’The Perfection of Style’:

»Igen blev køn og stilretninger visket ud i et personligt miks af modernitet, elegance og fantasi«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden