Radikalt. Smokingen til kvinder sås for første gang i 1966 på sangerinden Francoise Hardy.
Foto: Fotos fra bogen 'The Perfection of Style'

Radikalt. Smokingen til kvinder sås for første gang i 1966 på sangerinden Francoise Hardy.

Mode

Legendarisk smoking til kvinder fylder 50 år

Den originale designers indflydelse på moden er stadig stor, når det handler om mikset af det feminine og det maskuline.

Mode

Der var ingen kvinder, der tog til fest klædt i smoking, før Yves Saint Laurent lancerede ’Le Smoking’ i 1966.

Man kunne måske blive pakket ind i en galant herres jakke på vej hjem, men ellers var det satinbeklædte aftentøj forbeholdt mænd. Sådan havde det været, siden smokingen tog over fra kjolesættet som aftenpåklædning til møder, middage og cigarer i 1920’erne.

Yves Saint Laurent var i 1966 godt i gang med at vende samfundets normer på hovedet. Den første kvinde på catwalken ved hans første haute couture-show i eget navn havde i 1962 været klædt i sømandsjakke. Skulle det nu være parisermode?

Designeren havde opdaget, hvordan unge franskmænd myldrede til hærens overskudslagre for at købe de originale peacoats af uld, så han lavede en opdateret version og gjorde det funktionelle arbejdstøj til regulær mode, gerne kombineret med løse hvide bukser for at ramme et miks af »det rå Bretagne og Côte d’Azurs hedonisme«, som der står i ’The Perfection of Style’ – en ny billedrig biografi om Yves Saint Laurent.

Bogen er en forlængelse af en stor udstilling med samme navn på Seattle Art Museum i USA med et stort udvalg af kreationer, skitser, fotos og andre nedslag i en karriere, der varede 40 år.

Chefen for Seattle Art Museum, Kimerly Rorschach, beskriver Saint Laurent som »et kunstnerisk geni, der er på niveau med Michelangelo og Picasso, når det handler om opfindsomhed«.

Flyttede grænser

Man behøver ikke puste sig så meget op for at sælge Yves Saint Laurents værk.

Han var indiskutabelt en af det forrige århundredes vigtigste stilskabere, og han revolutionerede modebranchen på flere måder. F.eks. ved at flytte dele af herregarderoben over til kvinderne i form af pantsuits (jakkesæt) og smokinger.

Hans første damesmoking er fra 1966, året efter var et jakkesæt med nålestriber del af en haute couture-kollektion. Det var en markant udmelding i en tid med diskussioner om ligestilling mellem kønnene og et gryende ungdomsoprør, der havde en indbygget mistænksomhed over for mænd i magtens uniform, jakkesættet.

SE OGSÅ:

I ’The Perfection of Style’ kan man se et foto af sangerinden Françoise Hardy fra 1966. Hun er klædt i smokingen med en løst bundet butterfly og hvid skjorte med blondemanchetter. Hendes lyse hår ligger ud over skuldrene og opløser sættets maskuline udtryk.

I dag er det nemt at forstå, at det var en radikal handling at skifte køn på tøjet. For 50 år siden var realiteterne noget anderledes. Modtagelsen var i første omgang lunken, og få kvinder kunne forestille sig at skifte en aftenkjole ud med en form for jakkesæt.

Men Yves Saint Laurent fornemmede, at den formelle parisermode var på vej til at blive gammeldags.

»Min tanke var, at ekstrem femininitet og et androgynt udtryk ville skabe en følelse af modsætninger og forvirring«, forklarede designeren til avisen Le Figaro i 1991.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

En del af inspirationen kom fra Hollywood-stjernen Lauren Bacall, og det glædede ham, at ideen med jakkesæt til kvinder især slog igennem i USA.

»Der var mange kvinder på arbejdsmarkedet i USA, som tog pantsuitet til sig. Men samfundet skulle vænne sig til synet. Jeg husker, at en kvinde blev afvist i døren på 21 Club i New York, fordi hun bar bukser og en tunika. For at komme ind måtte hun hænge bukserne i garderoben og bruge sin tunika som nederdel«.

Den slags overvejelser er stadig spændende i 2016, hvor køn af alle slags er til debat, og grænserne mellem det maskuline og feminine (i nogle sammenhænge) viskes ud.

Yves Saint Laurent ønskede ikke, at kvinder skulle ligne mænd. Han kunne lide spillet mellem kønnene (selv om han privat kun spillede på herresiden), og hans muser var ekstremt kvindelige personligheder som modeikonerne Betty Catroux og Loulou de La Falaise og skuespillere som Catherine Deneuve og Charlotte Rampling, der trak noget magisk frem i et tweedsæt og en smoking.

Eller Bianca Perez, der bar en skræddersyet hvid smoking, da hun i 1971 giftede sig med rockstjernen Mick Jagger i Saint Tropez.

Ånden lever videre

Smokingen var i forskellige udgaver del af alle Yves Saint Laurents modeshows fra 1966 til 2002, hvor han trak sig tilbage fra modeverdenen.

Den lever videre som et ikon, og de designere, som siden har haft til opgave at holde Yves’ ånd i live, har alle grebet tilbage til ’Le Smoking’.

Hedi Slimane gav den et tilskud af rock’n’roll, og senest har Anthony Vaccarello nytænkt den i en kort udgave som en slags bolero.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det hører med til historien, at Yves Saint Laurent også lavede smoking til mænd, da han åbnede en herrelinje i 1969. Han tilbød en forlængelse af sin personlige stil og supplerede trenchcoat, smoking og sømandsjakke med elementer fra damegarderoben; bukser i velour, satinveste, blomstrede skjorter og masser af smykker med rhinsten.

Som det hedder i ’The Perfection of Style’:

»Igen blev køn og stilretninger visket ud i et personligt miks af modernitet, elegance og fantasi«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce