Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Kjolen er fra 1868-69 og får natur og mode til at smelte sammen. Dekorationen af lavet med skinnende grønne skjolde fra pragtbiller. Kjolen hører normalt til i samlingen på Victoria & Albert Museum i London.
Foto: Victoria and Albert Museum, London

Kjolen er fra 1868-69 og får natur og mode til at smelte sammen. Dekorationen af lavet med skinnende grønne skjolde fra pragtbiller. Kjolen hører normalt til i samlingen på Victoria & Albert Museum i London.

5 hjerter til ny udstilling: Hvordan laver man læder af vindruer? Og hvor meget pynter en bille på din kjole?

Mode og natur er tæt forbundet, både når det handler om inspiration og om råstoffer. Udstillingen ’Fashioned from Nature’, der åbner på Geologisk Museum i København lørdag, sætter modens naturhistorie i perspektiv med masser af skønhed, men den kradser også i syningerne og ser fremad mod en mere bæredygtig fremtid

FOR ABONNENTER

Gær, sukker, vand og salt. Det lyder måske som en bageopskrift, men hvis man søger ud i det fjerneste hjørne af udstillingen ’Fashioned from Nature’, kan man se en sytråd skabt ved hjælp af de fire ingredienser.

Det er et forsøg på at efterligne de proteiner, der findes i den form for silke, som edderkopper laver, og ved at anvende genmodifikation i processen har virksomheden Bolt Threads skabt et alternativ til traditionelle sytråde af bomuld eller silke. Samtidig er det et udtryk for, at udviklingen er flyttet fra marken og ind i laboratoriet for at spare vand og dermed være med til at formindske den miljøbelastning, som modebranchen udsætter kloden for.

En pragtbille i al sin skønhed.
Foto:  Statens Naturhistoriske Museum

En pragtbille i al sin skønhed.

Og det er altså ikke et reagensglas, der står på udstillingen. Trådene findes og er i brug i et afslappet sæt med bukser og sweater, kreeret af designeren Stella McCartney. Hun er generelt optaget af at skubbe moden i en grønnere retning og anvender for eksempel aldrig læder i sine kollektioner.

Trådene er et lille skridt i en ny retning for modeproduktionen. Der kommer flere og flere af de såkaldt ’intelligente’ tekstiler, og måske når vi en dag til et punkt, hvor modebranchen ikke længere behøver drive rovdrift på miljøet for at mætte det globale behov for at dække kroppen på en smart måde? Det kræver forskning og nytænkning, og her kan naturen fungere som forbillede og ikke kun som ressource.

Handel og opdagelsesrejser i det 17. og 18. århundrede bragte mange nye dyr og planter til Europa, og de kom også til at påvirke tøj og smykker. Fugleøreringene her er lavet af hoveder fra rødbenet honningsuger, ca. 1875
Foto: Victoria and Albert Museum, London

Handel og opdagelsesrejser i det 17. og 18. århundrede bragte mange nye dyr og planter til Europa, og de kom også til at påvirke tøj og smykker. Fugleøreringene her er lavet af hoveder fra rødbenet honningsuger, ca. 1875

Det sker med en broget samling af hatte, kjoler, sko, korsetter og meget andet fra en periode på 400 år, som er sat sammen med elementer fra naturens verden. Udstillingen kommer til København fra designmuseet Victoria & Albert i London, der viste den sidste år. Avisen Evening Standard skrev dengang, at udstillingen vil få gæsterne til at tjekke, hvordan og hvor deres tøj er produceret.’Fashioned from Nature’ beskæftiger sig med det intime forhold mellem mode og natur. De to elementer har altid været vævet tæt sammen, og udstillingen ser især på den inspiration, naturen har leveret til moden gennem århundreder. Den blotlægger også meget klart den effekt, moden har på naturen, og knytter beklædning sammen med ønsket om mere bæredygtighed.

Geologisk Museum har sorteret visse elementer fra og tilføjet flere naturhistoriske indslag plus nogle lokale bidrag. Kombinationen udgør en visuelt stærk fortælling om mødet mellem natur og noget unaturligt.

Naturligt og pynteligt

De historiske elementer er smukke og tankevækkende. I det 17. og 18. århundrede sørgede krige, opdagelsesrejser og voksende handel mellem verdensdelene for, at mange hidtil ukendte dyr, blomster og nye råvarer kom til Europa. Datidens skræddere var vilde med at anvende naturens skabninger som pynt, og illustrationer fra botaniske værker blev overført til kjoler og hatte.

Pyntesiden af natursagen har sendt designere på jagt efter strålende mineraler, glimtende sten og midler til at sætte fut i farveriet.

Man ser, hvordan knuste snegleskjolde kan skabe farven purpur, at barder fra hvaler var datidens fleksible stivere og kunne indgå i korsetter, mens fuglefjer fik rollen som dekoration. Både helt konkret og i form af kunstige fortolkninger skabt af periodens hattemagere.

Denne form for naturinspiration har været stærk i moden lige siden, og ’Fashioned from Nature’ byder på blandt andet et indslag fra Alexander McQueens overvældende ’Plato’s Atlantis’-kollektion fra 2009. Den viste hans forestilling om en verden under havet efter en form for apokalypse. Kjolen med hightech-print optræder nu side om side med en Paul Poiret-kreation fra 1921 skabt i kunstsilke som et eksempel på, hvordan modeverdenen både er fascineret af naturen og samtidig prøver at forbedre den.

Insekters fine vinger har gennem årene inspireret blandt andet hattemagere i deres arbejde.
Foto: Frederik Wolff Nisbeth Teglhus

Insekters fine vinger har gennem årene inspireret blandt andet hattemagere i deres arbejde.

Jagten på holdbarhed

Der, hvor udstillingen for alvor rejser sig fra historiens elegante støv, er i en større sektion med bud på, hvordan designere i nyere tid har forsøgt at gå mod strømmen. Mens massemarkedet for tøj i 1970’erne og 1980’erne blev oversvømmet af kunststoffer, valgte blandt andre Margaret Howell at jagte naturfibre og designe en form for tidløs garderobe med lang holdbarhed.

»Jeg foretrækker tøj, der bliver bedre med tiden. Vi bør respektere, at det kræver en stor indsats at producere noget, der kan holde. Man bør altid tænke på den måde«, er hun citeret for i udstillingskataloget.

På samme måde er et sæt fra Helen Storey fra 1993 et tidligt bud på, hvordan man kan udforske alternativer til den meget vandkrævende bomuld. Briten arbejdede med materialet Tencel, der er skabt af cellulosefibre fra bæredygtigt avlede træer i særlige plantager. Fibrene fremstilles med meget lidt spild og var et nybrud dengang. I dag er Tencel forholdsvis udbredt.

På den måde understreger ’Fashioned from Nature’, at ønsket om en grønnere mode absolut ikke er nyt. Men det er eskaleret de seneste 10 år, og det skyldes ikke mindst det pres, som ngo’er og miljøorganisationer har lagt på tekstilbranchen. Undersøgelser viser, at forbrugerne (meget) langsomt er begyndt at skrue op for efterspørgslen på bæredygtighed, selv om salget af langt det meste modetøj stadigvæk først og fremmest afgøres af prisen.

Det er værd at bemærke, at et af de mærker, der er længst fremme med bæredygtig mode, er H&M – samtidig med at den svenske gigant ofte anklages for at sætte et negativt fodaftryk på kloden på grund af sin store produktion af fast fashion. H&M er repræsenteret på udstillingen med en aftenkjole fra Conscious-kollektionen.

Naturen inspirerer stadig som i denne 'bregnekjole' af Laura Baruël fra 2006. Og flere og flere designere begynder at tænke bæredygtighed ind i deres kreationer.  
Foto: Kontraframe

Naturen inspirerer stadig som i denne 'bregnekjole' af Laura Baruël fra 2006. Og flere og flere designere begynder at tænke bæredygtighed ind i deres kreationer.  

Vindruekerner bliver til læder

Aktivismen har fået tildelt sin eget rum på udstillingen. Det er fyldt med slagord og kampagnematerialer fra blandt andet Fashion Revolution, som forlanger svar på, hvem der rent faktisk laver vores tøj, og om de får en ordentlig løn.

Lige ved siden af finder man rækken af kreationer udviklet af alternative materialer, og det er et udvalg, der sætter gang i tankerne om en anderledes fremtid.

Det er her, trådene af gærceller folder sig ud, og man kan studere et forsøg fra Sverige med at anvende ubleget træmasse til tøjproduktion. Massen bliver behandlet med laser og naturfarver, og man må håbe, at det moderne papirtøj holder bedre end de produkter, der på grund af råvaremangel blev fremstillet af træ under Anden Verdenskrig. Stella McCartney er også her med i et forsøg.

Hvis man vil skaffe fibre uden at slide ekstra på naturen, er en anden mulighed at arbejde med spildprodukter fra fødevareindustrien. Ananas er allerede i spil til skoproduktion, man kalder det vegansk læder, og det samme gælder citrusfrugter.

Det lyder måske tosset, men det giver mening, når man ser de slutprodukter, der er skabt af frugtfibre. Det gælder ikke mindst en smuk, lang kjole lavet af Vegea. Det er et materiale udviklet af restprodukter fra vinproduktion. Det er med andre ord fibre fra vindruer – og kjolen ligner læder.

Den slags kræver, at videnskabsfolk og designere arbejder tæt sammen, og derfor passer en modeudstilling fint ind i de overraskende rammer på den geologiske afdeling af Statens Naturhistorie Museum.

Det ligner læder, men kjolen er skabt af materialet Vegea, der består af fibre fra vindruer og restprodukter fra vinproduktionen.
Foto: Vegea

Det ligner læder, men kjolen er skabt af materialet Vegea, der består af fibre fra vindruer og restprodukter fra vinproduktionen.

Opret en profil, og få fri adgang til Politiken under valgkampen

Alle skal have mulighed for at træffe et oplyst valg, så derfor giver vi fri adgang til alle under hele valgkampen.

Opret profil

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    Strassbourg - EU - Parlament - Parliament - Europa - afstemning - Vote - Portræt - Reportage (ikke Brussel)

    På søndag har du chancen for at sætte dit eget lille personlige præg på, hvordan EU i fremtiden skal tackle nogle af Danmarks og klodens helt store udfordringer. Men hvor mange af de beslutninger, som lægger rammerne for vores hverdag, træffes egentlig i Bruxelles?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold
    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold

    Henter…

    For nylig sikrede FCK sig endnu engang det danske mesterskab - med Ståle Solbakken som bagmand. Men hvad er det egentlig, nordmanden kan? Hvordan kan en af superligaens mest markante skikkelser både eje en kompromisløs vindermentalitet og et socialistisk hjerte? Hvad gjorde det ved ham, da hans hjerte standsede i syv minutter og endte hans egen fodboldkarriere? Og det, han kan som træner, kan han det kun i dansk fodbold?

  • Du lytter til Politiken

    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør
    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør

    Henter…

    Politisk kommentator Kristian Madsen og politisk redaktør Anders Bæksgaard samler op på ugens vigtigste valg-begivenheder.

Forsiden

Annonce