0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Musiktjeneste vil betale bloggeres afgift

Wimp tilbyder nu at betale danske musikbloggeres afgifter til Koda.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
DITTE VALENTE (arkiv)
Foto: DITTE VALENTE (arkiv)

Musikblogs. Eva Laksø (billedet) er en blandt mange unge, der blogger om musik. Koda vil nu pålægge bloggerne en regning for deres brug af musik

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

En ny aktør har meldt sig i konflikten mellem danske ikkekommercielle musikbloggere og komponisternes rettighedsorganisation Koda. Bloggerne er vrede over, at Koda kræver penge for, at de deler musik på nettet, som de i forvejen har fået tilladelse til fra musikere og pladeselskaber.

På den anden side vil Koda markere, at det er forkert at betragte musikernes arbejde som promotion.

Nu forsøger musiktjenesten Wimp at hjælpe begge parter og tilbyder at betale bloggernes afgifter.

»Vi ser det som en nødvendighed, at denne underskov af ikkekommercielle musikbloggere fortsætter. De har meldt ud, at det er et problem at betale, og det vil vi hjælpe med. Samtidig synes vi, at artisterne skal have betaling og støtter Koda’s takster«, siger Thor Martin Jensen, der er talsmand for Wimps musikredaktion, der står bag initiativet.

Hos Koda tager man godt imod ideen:

»Først og fremmest er jeg glad for, at Wimp bakker op om, at der skal være penge i hele musikkredsløbet. Vi er bekymrede for hele den her promotion-glidebane, hvor alt, hvad musikerne laver, er reklame. Musikbloggerne gør et godt stykke arbejde, men vi holder fast i et princip om betaling«, siger kommunikationschef Nicolaj Hyltén-Cavallius.

Bloggere er ikke tilfredse
Hos de bloggere, som Politiken har talt med, er der også glæde over, at nogen vil hjælpe økonomisk, men frygt for, at det vil lukke den principielle diskussion om retfærdigheden i overhovedet at skulle betale.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere