Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Børnekultur. Hr. Skæg trækker på den danske børnerimtradition fra blandt andet Halfdan Rasmussen, og rammer derved flere aldersgrupper.
Foto: Peter Hove Olesen

Børnekultur. Hr. Skæg trækker på den danske børnerimtradition fra blandt andet Halfdan Rasmussen, og rammer derved flere aldersgrupper.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Pædagogisk spasmager leverer skæg for børn - og voksne

Hr. Skæg lokker de små til sprogtruget med fuld musik, sproglige festfyrværkerier og slemme bandeord.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Den pædagogiske lurendrejer Hr. Skæg er tilbage i fin form på ’Skæg med ord’.

Ord og bogstaver kan som bekendt bruges til mangt og meget, så det kan ikke undre et hak, at Skæg med det borgerlige navn Mikkel Lomborg og hans kumpan Toke Reunert uden problemer kan vride alfabetet for endnu en samling sprogfornøjelige bogstavsange til det danske småfolk.

Munter stavning Løfter man på skægget for at se nærmere på genetikken, vil man kunne konstatere, at Hr. Skæg er vokset frem af arven fra Halfdan Rasmussen, B&U classic og ægte dansk bongopædagogik. Ganske som det var tilfældet på første udspil fra den hyggelige fyr med det vilde Rasputin-skæg, er der tale om en veloplagt og skæg sprogfest for fuld musik.

Kun at være et K er ikke sjovt. At være et O føles som at være et nul. Men så kommer ærlige R tullende, og pludselig kan de tre bogstaver sammen stave i og til KOR.

Enkel stavetræning, men muntert og til at forstå. Det samme er ’Rimsmedens sang’ om den ædle kunst at rime – som sjovt nok ikke er forhippet på at gøre det!

Elskede bandeord
’Første skoledag’ er en smittende velkomst til skolens porte, mens ’Stenaldersangen’ er en gakket sang til den stenalder, hvor alle hed Sten. Dårlige vittigheder skal der også være plads til!

Ganske som det var tilfældet på første udspil fra den hyggelige fyr med det vilde Rasputin-skæg, er der tale om en veloplagt og skæg sprogfest for fuld musik.



Der er dog næppe tvivl om at ’Bandeordssangen’ vil vække mest lykke.

Børn elsker bandeord og med god grund. Med dydsiret mine og pædagogisk pokerfjæs fortæller Hr. Skæg om »ord der er så grimme at de næsten er forbudt/ Knap er de kommet ud af munden før man har fortrudt/ De er nemme nok at lære, det er ikke særlig slemt/ det slemme er desværre at man aldrig får dem glemt«. Så sandt.

Og så langt, så godt og trygt pædagogisk.

Men netop som de søde poder vil være på nippet til ikke at undertrykke en uhøflig gaben, kommer der ærlig snak væltende ud af det fuldvoksne fuldskæg:

»Ultra mega monsterstore møglort og for pokker/ Pisserøv og fy for fanden, hør hvordan det lokker/ Sgu for satan, skide, lede, klamme bunke bæ/ Det lyder ikke pænt, men det vil jeg sgu skide pæ«.

Musikalsk legestue
Så med nødrim og rumpehulsprodukter bliver der luftet kraftigt ud, så man kan komme videre med mere uskyldige sange om blåhvalen og det lillebitte myr, en salamander, der rimer på konsonanter, og skiltemageren, som med salig Grundtvig in mente ikke sætter blad på den mindste nælde, men sætter skilt på et græsstrå.

Som musikalsk legestue er den afvekslende ’Skæg med ord’ på niveau med Hr. Skægs første ombæring bogstavrim og ordgyderi.

Ultra mega monsterstore møglort og for pokker/ Pisserøv og fy for fanden, hør hvordan det lokker.

Mindre hak i karakterbogen

De rigtig gode popmelodier, som gør halløjet uimodståeligt ikke blot for børnene, men også for deres forældre, er dog lidt mindre oplagt iørefaldende denne gang. Der er lidt mere børneteater og jongleren med de musikalske brokker denne gang.

LÆS OGSÅ Men det er et mindre hak i karakterbogen, når man samtidig kan få en umpa-umpa-sang om den ambitiøse og frustrerede endelse Else, der laver sproget om, så vi må trækkes med ord som elsefant og elsevator. En beklagelig hændelse, men uden Else »var ingen kommet frem til den erkendelse/ At alting har en begyndelse, og alting har en endelse«. Således også denne anmeldelse, Else.





Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden