0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

70 afdøde og nulevende tonesættere indtager diamanten

Dansk Komponistforening vier halvdelen af dagen til den brogede lyd af 100 års dansk musik.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Kling klang. Jeppe Just bygger selv sine instrumenter af stiger, slanger og luftpumper som en måde at skrive nostalgisk karruselmusik på. Foto: Joachim Adrian

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Dansk musik er nok stadig en lidt isoleret have på en ø«, skrev forfatteren og komponisten Karl Aage Rasmussen for godt 20 år siden, da han på ganske få sider forsøgte at skrive historien om dansk musik i det 20. århundrede.

Hans pointe var, at hvis dansk musikliv – den del, der kalder sig komponister – havde haft bedre forbindelse til resten af verden, ville klassisk musik herhjemme være blevet mere ensartet.

I stedet var der plads til excentrikere, outsidere og sågar landsbytosser, for på musikøen kunne man roligt se bort fra, hvad de andre forventede af en og køre på med sit eget projekt.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce