Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Jan Grarup
Foto: Jan Grarup

Musik overalt. Med streamingtjenester har man adgang til nærmest ubegrænset musik via sin mobil eller sin computer, uanset hvor man befinder sig. Arkivfoto.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Streaming bremser piratkopiering

Undersøgelse viser, at streamingtjenester som Spotify og TDC Play er et effektivt våben mod ulovlig download af musik.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I mere end et årti har ulovlig download af musik været en af branchens allerstørste udfordringer. Salget af musik er styrtdykket, i takt med at det er blevet muligt at finde og downloade yndlingsmusikken uden at betale.

Men en norsk undersøgelse tyder på, at streamingtjenester som svenske Spotify, danske TDC Play og norske WiMP er i stand til at bremse i hvert fald en del af de ulovlige kopier på nettet.

Selskabet bag WiMP, Aspiro Music, har fået lavet undersøgelsen. Den viser, at hver tredje nordmand streamer musik, og 54 procent af dem er derfor ophørt med at downloade illegale piratkopier.

Streaming er stort - i andre lande Undersøgelsen viser samtidig, at streamingtjenesterne får folk til at lytte til mere og mere forskellig musik end tidligere. 60 procent siger, at de føler sig mere opdaterede på musik via streaming, 68 procent siger, at de lytter mere til musik end tidligere, og 72 procent svarer, at de ofte finder musik, de ikke kendte, via streamingtjenester. Når man hører musik via en streamingtjeneste, downloader man ikke musikken på sin computer, men lader den ’flyde’ igennem computer eller mobiltelefon, mens man lytter til den.

I Sverige og i mange andre europæiske lande er streamingtjenesten Spotify slået stort igennem, men den kan ikke bruges i Danmark, fordi Spotify og musikernes brancheorganisationer er uenige om, hvor meget kunstnerne skal have for deres musik.

LÆS ARTIKEL

Herhjemme knytter streamingtjenesterne sig til teleselskaber, der i kampen om kunderne tilbyder adgang til millioner af musiknumre, hvis man tegner abonnement hos dem. Blandt andre TDC med Play og Telenor med WiMP.

Danmark halter bagefter
Pladeselskabernes brancheorganisation Ifpi har længe ønsket sig, at der også kom såkaldt stand alone-streamingtjenester som Spotify til Danmark, som enhver kan tegne abonnement på.

»Det er et kæmpe problem, at vi ikke er lige så langt som Norge og Sverige. Vi skal have så mange tjenester i Danmark som muligt for at få prøvet det her marked af – ikke mindst, fordi vi også tror, at streamingtjenester stopper en del af piratkopierne. De er attraktive, fordi man får adgang til en verden af musik, uanset hvor man er. Hos streamingtjenester handler det ikke om at eje musikken, men om at få adgang til den«, siger kommunikationschef Lasse Lindholm.



Ser man på omsætningen i den danske musikbranche, stiger det digitale salg af musik via blandt andet iTunes og TDC Play langsommere end i andre lande. Mens det internationalt steg med 27 procent fra 2008 til 2009, steg det kun 23 procent i Danmark. Og det digitale salg udgør fortsat kun lidt over en femtedel af det samlede musiksalg i Danmark.

»Det tror vi hænger sammen med, at streaming ikke er lige så tilgængeligt som andre steder«, siger Lasse Lindholm.

Ifpi efterlyser realisme

Ifpi mener, at både kunstnere og musikselskaber må være realistiske med honorarkravene for at få markedet for streamingtjenester i gang. »Min vurdering er, at på kort sigt er der ingen, der får lige så meget ud af salg af indspillet musik som for ti år siden. Men vi skal selvfølgelig være åbne for den nye virkelighed, og ser man på Sverige, stiger indtægterne fra Spotify til både musikselskaber og andre aktører kraftigt«, siger Lasse Lindholm.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden