Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Kilde: Ritzau

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bredt udbud, men få produktioner næste sæson på Den Kongelige Opera

Der er få egenproduktioner på programmet i Den Kongelige Operas kommende sæson. Men der er kvalitetsgaranti på Wagner.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Musikalsk set kan man hente sig en bred vifte af oplevelser i Operaen i næste sæson.

Men antallet af egenproduktioner bliver ikke stort. Faktisk bare otte operaer i alt – foruden gæstespil fra blandt andet Den Jyske Opera og en forestilling med studerende fra Det Kongeliges operaskole, Operaakademiet. Det er det nye niveau på operafronten på Det Kongelige.

Man kan få voldsom Wagner i form af en gentagelse af Det Kongeliges tre år gamle opsætning af ’Den flyvende hollænder’ med danske sangere på internationalt topniveau. Ann Petersen, Johan Reuter og Stephen Milling er sat på plakaten som garanter for en vokal Wagnerfest, og forestillingens scenografi af laserbølger i høj søgang er virkelig fantastisk.

Man kan også, i den anden ende af skalaen, få letbenet pjank og pjat: Hos italieneren Rossini i form af varmtluftskomedien ’Rejsen til Reims’, som Det Kongelige nu tager op igen i en ny iscenesættelse efter den tjekkiske instruktør David Radoks, der var en megasucces i begyndelsen af nullerne. Og også – apropos Shakespeareåret – i den gamle englænder Henry Purcells ’The Fairy Queen’, som fortsætter Det Kongeliges faste samarbejde med barokorkestret Concerto Copenhagen.

Varm italiensk luft

Mesterinstruktøren Stefan Herheim, der lige nu vælter Operaen med sin heftige ’Salome’, kommer – efter eget udsagn for sidste gang – og sætter operettekomponisten Offenbachs fantastiske, men ufærdige og notorisk vanskelige opera om den romantisk forstyrrede poet E.T.A. Hoffmann i scene.

INTERVIEW MED STEFAN HERHEIM

Imellem de to yderpunkter er der sørget for italiensk main stream med Verdis ’Macbeth’ – desværre i form af en repremiere af den dårligste af de tre Verdi-iscenesættelser, Det Kongelige satte op i Verdiåret 2013 – og Puccinis kioskbasker ’La bohème’, som den stabile og kompetente instruktør Elisabeth Linton skal tage sig af. Det bliver en af de nyopsætninger, teaterchef Morten Hesseldahl har varslet, fremover skal fungere som hyldevarer i et operahus, der ikke længere har råd til at surfe med overskud fra nyopsætning til nyopsætning, men nu vil satse på en fast lagerbeholdning.

Med færre produktioner og færre forestillingsaftener kan teaterchefen selvfølgelig godt hævde, at Den Kongelige Opera har en høj publikumsbelægning

Satser på nye operaer

At sætte Kurt Weills og Bertolt Brechts samfundssatiriske opera om den californiske fantasiby ’Mahagonny’s opstigning og fald på programmet, viser, at operachef Sven Müller fortsat tør satse på kvalitet og nyere værker. Selv i en krisetid. Det er stærkt. Dødsgangsdramaet ’Dead Man Walking’ over den Oscarbelønnede Hollywoodfilmen af samme navn med Susan Sarandon er en lettilgængelig følelsestragedie med måske lidt mindre mindeværdig, men bestemt effektiv musik, der lige som ’Rejsen til Reims’ har kunnet opleves på nationalscenen i nyere tid. Den gæstespillede i svensk opsætning for knap ti år siden.

Det ændrer dog ikke ved, at Det Kongelige Teater holder den samtidsmusikalske fane højt og som lovet har bestillinger ude til de efterfølgende sæsoner hos så stærke komponister som operaspecialisten Steingrimur Rohloff og operadebutanten Hans Abrahamsen. Også en familieopera over historie af den tyske forfatter Michael Ende er på trapperne, blev det afsløret ved dagens pressemøde, og at Kasper Holten i en kommende sæson vil sætte den egentlige danske nationalopera, Heises ’Drot og Marsk’ og mordet i Finnerup lade op, er good news for Operaen og operapublikummet.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Færre end da bunden var nået

Da Det Kongelige for tre år siden præsenterede sin kommende sæson, skrev jeg, at nationaloperaen var presset helt i bund efter de glade Kasper Holten-år, og at det nu gjaldt en langsom opstigning fra bunden.

Men sammenligner man den kommende sæson med den, der dengang blev fremlagt, laver Den Kongelige Opera i næste sæson endnu færre egenproduktioner. Nemlig bare seks premierer og to repremierer mod syv premierer og tre repremierer dengang. Med færre produktioner og færre forestillingsaftener kan teaterchefen selvfølgelig godt hævde, at Den Kongelige Opera har en høj publikumsbelægning. Men det skal i givet fald ses i en sammenhæng. Alt er som bekendt relativt.

Til gengæld satses der igen i den kommende sæson kræfter ude i landet. Også i Jylland og på Fyn vil man i den kommende sæson kunne få et skud kongelig opera, når en kammerudgave af Carl Nielsen’Maskarade’ og teaterinstruktøren Elisa Kragerups revymuntre og energimættede ’Figaros bryllup’ sendes på turné. De dage, hvor Det Kongelige Teater kunne koncentrere sig om de faste scener og udelukkende lade publikum komme valfartende til hovedstaden, er ovre. Der er politiske krav om outreach, og de honoreres.

LÆS OM SÆSONEN 2013-14

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden