Walkmanen lever fortsat. I USA steg salg af musikudgivelser på kassettebånd med 19 procent i 2018.
Arkivfoto: Magnus Holm

Walkmanen lever fortsat. I USA steg salg af musikudgivelser på kassettebånd med 19 procent i 2018.

Musik

Først kom vinyl-renæssancen. Nu er det kassettebåndets tur

Salg af kassettebånd steg med næsten 20 procent i USA i 2018. Også vinylen fortsætter sin optur.

Musik

Der er ting i denne verden, som kan være svære at begribe.

En af dem står at læse i de tal for salg af musik i 2018 i USA, der netop er blevet offentliggjort: Kassettebåndet er øjensynligt på vej tilbage.

Salget af det ellers forældede medie, som blev introduceret tilbage i 1963 af elektronikgiganten Phillips, steg med 19 procent i 2018 fra 99.400 til 118.200 eksemplarer, skriver The Verge.

Over halvdelen af de solgte kassebånd var med musikudgivelser, der var mere end tre år gamle. Lige under 32 procent af kassettebåndene rummede musik fra det seneste år.

Måske hænger udviklingen sammen med, at en stribe musikere, blandt andre bandet Metallica, de seneste år er begyndt at udgive deres musik på kassettebåndets mindre forfinede lydkvalitet.

Også vinylen, der efterhånden længe er blevet dyrket af aficionados, som mener, at vinylen er garant for en særlig fremmelig lydoplevelse, vinder frem i USA. Salget af vinyler steg med 12 procent sidste år.

Samlet set går det fysiske salg af album dog tilbage, hvilket skyldes et stort fald i salget af cd’er. Og det er da også musikstreamingen, som fortsat er den tydeligste tendens i tiden.

Markedet for musikstreaming oplevede en vækst på 41,8 procent i 2018.

Redaktionen anbefaler:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce