0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Big data forandrer musikbranchen: Hitlistens indre matematik er blevet en benhård fight i USA

Magasinet Rolling Stone har netop lanceret en ny hitliste, der skal bryde Billboards dominans. Men der er mange hitlister i omløb, og nu kæmper man i USA ikke kun om at ligge nr. 1 på hitlisten, men også om, hvilken hitliste der er den rigtige. Og det er langt sjovere og bedre end i gamle dage.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Tanima Mehrotra
PR-foto: Tanima Mehrotra

Lil Nas X klarer sig godt både på Billboard og Rolling Stones nye hitliste, RS Charts - men ikke lige godt.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hvilken er den mest populære sang lige nu? Og hvordan måler man det mest præcist?

Den diskussion er flammet op i USA i løbet af sommeren, hvor magasinet Rolling Stone har lanceret en ny amerikansk hitliste, RS Charts.

Siden 1950’erne har Billboards Hot 100 været guldstandarden for den amerikanske musikbranche, men Rolling Stone har proklameret, at de kan skabe en mere dynamisk hitliste, der bedre »afspejler det moderne musikforbrug«.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce