0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Beslutningen i verdens nok mest konservative operahus kan blive en skandalesucces

Østrigske Olga Neuwirth bliver den første kvindelige komponist bag en opførelse på Statsoperaen i Wien. Det er om ikke en sensation så i hvert fald vigtigt for ligestillingen, siger dansk operaekspert.

Leonhard Foeger/Ritzau Scanpix
Foto: Leonhard Foeger/Ritzau Scanpix

Billede fra den berømte Statsopera i Wien.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Olga Neuwirth ligner på alle måder en nyskabelse ved et af verdens mest kendte operahuse, Statsoperaen i Wien.

Om en måned har hendes operaversion af Virginia Woolf-romanen ’Orlando’ nemlig premiere på den 150 år gamle institution i Østrigs hovedstad. Og det er en opera, der stikker ud på mange måder.

Dels er flydende kønsidentitet et tema i handlingen, dels vil der blive tilføjet en elektrisk guitar og to synthesizere til orkestret, for ikke at tale om et jazzband, der på et tidspunkt dukker op på scenen.

Og så er operaen skrevet af østrigske Olga Neuwirth. Og hun er ikke en mand.

Man har simpelthen haft problemer med kvinder. Så det bliver en milepæl for ligestillingen

Dermed vil en kvinde for første gang nogensinde have komponeret en opera til Statsoperaen i Wien. Det er om ikke en sensation så i hvert fald vigtigt, siger lektor i musikvidenskab ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab på Københavns Universitet Erik Steinskog.

»Wiens etablerede institutioner som Statsoperaen og Wiener Philharmonikerne har traditionelt set været mandsdominerede. Man har simpelthen haft problemer med kvinder. Så det bliver en milepæl for ligestillingen«, siger han.

»I Wien har køn spillet en helt anden rolle end andre steder«, tilføjer han og giver et eksempel:

»Der kom først en kvindelig musiker med i Wiener Philharmonikerne i 1997. Inden da var argumentet imod kvindelige musikere et ønske om en slags æstetisk neutralitet. Alle musikere var klædt ens og var et værktøj for musikken. Hvis der var en kvindelig musiker på scenen i andet tøj end mænd, ville opmærksomheden blive forstyrret. Det er selvfølgelig et fake argument – men det var et argument, man brugte«.

Buhråb mod drag

Selv siger den 51-årige Olga Neuwirth til The Guardian:

»Jeg vil virkelig gerne vende lidt op og ned på dette gammeldags, smukke og vidunderlige sted«.

I opsætningen af ’Orlando’, der er blevet kaldt verdens fø