0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Händel var en plattenslager, en spion, en levemand, en hovedrig aktiespekulant – og en komponist, der griber sit publikum igen og igen

Karl Aage Rasmussens nye biografi giver sin læser lyst til at gå på opdagelse i alle de ukendte værker af Georg Friedrich Händel.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Maleri af Balthasar Denner
Foto: Maleri af Balthasar Denner

Komponisten Georg Friedrich Händel var på mange måder en gådefuld mand.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I sæsonen 1724-25 skrev Georg Friedrich Händel intet mindre end tre succesfulde operaer til sit eget operakompagni, The Royal Academy of Music. Og måske lykkedes det netop, fordi han det år samtidig havde en fin løn fra kongehuset og en særligt heldig hånd på aktiemarkedet, som gav ham en fri og behagelig tilværelse som tidens største komponist i Europas største by, London.

Händel var komponist, før romantikerne fandt på dyrkelsen af den skabende kunstner, som i fattigdom og mental elendighed skulle producere original kunst med indersiden af sjælen. Ophavsmanden til dybt integrerede, europæiske kulturfænomener som oratoriet ’Messias’, som hvert år opføres i hundredvis af udgaver hver eneste december, var alt andet end det. Han var en hyperproduktiv forretningsmand, der trykkede værker ud af pennen, som om det var en utømmelig tube tandpasta.

Det vilde er ikke, at Händel komponerede ’Messias’ på 24 dage. Som man altid kan læse i programnoterne i december. Det vilde er, at det i mange år tog Händel en måneds tid at komponere to-tre timers opfindsom og ekstremt velklingende musik.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts