0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Gnidningsløst: Sidste tur med DR's dogmekoncerter stod i romantikkens tegn med Nikolaj Szeps-Znaider i front

Nikolaj Szeps-Znaider var i front for en sidste Torsdagskoncert med tom sal og kammermusik, som blev spillet sammen med Katrine Gislinge og fire musikere fra DR Symfoniorkestret uden gnidninger og overraskelser, men dygtigt.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Søren Krabbe
Foto: Søren Krabbe

Gæstesolisten Nikolaj Szeps-Znaider var i centrum for en lille flok sammenbragte musikere i en sidste Torsdagskoncert uden publikum i Koncerthusets sal. Næste torsdag er der 500 billetter til salg og 40 musikere på scenen.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Torsdag havde DR for sidste gang i denne runde med coronarestriktioner skrællet den klassiske koncert ind til en kerne: to sammenbragte kammerbesætninger spillede to værker af Schubert og Tjajkovskij som flydende, velsmagende romantik. Ingen gnidninger, ingen overraskelser, ingen stilbrud, ingen effekter. Kun længselsfulde klange, en fascinerende præcis lydkvalitet med detaljer, som man normalt ikke hører ved kammerkoncerter – og en enkelt, kompetent journalist i skikkelse af P2’s Celine Haastrup til holde den røde tråd for lytterne.

De to værker, Schuberts ’Forellekvintetten’ og Tjajkovskijs sekstet ’Souvenir de Florence’, var vidt forskellige i temperament, men de var alligevel begge i den helt traditionelle ende af den klassiske musik.

’Forellekvintetten’ har sit mærkelige ørredfiskenavn efter den sang, Schubert bruger i fjerdesatsen. Men ellers handler den ikke om noget. I DR spillede Nikolaj Szeps-Znaider og Katrine Gislinge med musikere fra husets symfoniorkester værket som flydende, stræbende kammermusik uden modstand.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere