0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Operachef redder Beethovens melodramatiske opera ind i nutiden

Med enkle midler og tryk på det feministiske har John Fulljames reddet Beethovens eneste fuldendte opera, ’Fidelio’.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Camilla Winther
Foto: Camilla Winther

Da der går mediecirkus i den, og ministeren i skikkelse af Jens Søndergaard (tv.) stjæler billedet, er det lige før, alle glemmer Niels Jørgen Riis' udmattede Florestan, mens Ann Petersen som hans kone Leonore må se til.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ruller med pigtråd, orange advarselsblink og udmattede fanger med bånd om benene i stedet for klodsede fangelænker. Men det er også det. ’Fidelio’ i Operaen er en skrabet affære, hvor lys og mørke spiller en større rolle end rekvisitter og sætstykker.

På den ene side er Beethovens ’Fidelio’ en vanskelig opera at få op at flyve. Handlingen er melodramatisk, forspillet til anden akt, hvor vi skal ned i fængslets dybest beliggende celle, er klichéagtigt i sine gyservirkemidler, og plottet stavrer langsomt af sted. Fra turen ned i fangehullets symbolske mørke og tilbage til frihedens lys på overfladen.

På den anden side er ’Fidelio’ en opera, der kommer vores tid i møde. I stedet for at fjerne sig fra den, som så mange af de klassiske operaer i kraft af deres handling gør. Det er en opera, hvor kvinden ikke er en lidende bifigur, men den aktive spiller, der driver plottet fremad.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce