0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

5 hjerter: Nu letter Girls in Airports uanset alle rejserestriktioner

’Dive’ er et stort gennembrud for det danske orkester Girls in Airports, som smider alle hæmninger på nyt album og kun finder lutter gode ting ude på det dybe.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Pr
Foto: Pr

Girls in Airports brugte fem dage i studiet på Refshaleøen på at indspille gruppens sjette album, 'Dive'.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

At de første toner på det sjette album med Girls in Airports lyder som en hilsen til den etiopiske jazzlegende Mulatu Astatke, er meget betegnende for den åbenhed over for alverdens musikalske indtryk, der præger ’Dive’.

Anført af saxofonisten Martin Stender har Girls In Airports i en række år været et af de mest spændende danske bands i den ende af jazzmusikken, hvor man indimellem godt kan spekulere på, om det nu overhovedet er jazz ... eller noget andet godt.

På ’Weaver’ mødes en nærmest keltisk percussion med ambient stemningsmusik. På ’Waving Leaves’ er der en fornemmelse af cirkusstemning i slowmotion med et strejf af japonisme. En japansk inspiration, som også præger åbningen på ’Icicle’, hvor fløjte og blød tromme anslår en tempelstemning på istappen ramt af en opgående sol.