0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Soulkonges hyggelige jamsession blev til mesterlig funk. 50 år efter indspilningen bliver den nu udgivet

I sommeren 1971 indspillede soulikonet albummet ’Funky Nation’ i Motowns studier, nu er det endelig tilgængeligt i sin helhed

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Xnc R1 Re./Ritzau Scanpix
Foto: Xnc R1 Re./Ritzau Scanpix

Marvin Gaye ses her under en optræden i Radio City Music Hall i New York i 1983.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

21. maj i år er det 50 år siden, et af soulmusikkens vigtigste album, Marvin Gayes ’What’s Going On’, udkom.

Fejringen er allerede i gang og fik i denne uge et markant rygstød ved udgivelsen af den ikoniske sangers hidtil uudgivne instrumentale album ’Funky Nation: The Detroit Instrumentals’.

Da Marvin Gaye ikke havde lyst til at turnere med ’What’s Going On’, fordi han var ramt af sorg efter duetpartner Tammi Terrells død af kræft året før, vendte han stedet tilbage til studiet med nogle lokale musikere og indspillede det, der nu viser sig at være en spændstigt, funky og bluespræget tilføjelse til Marvin Gayes værk.

Egentlig var meningen bare at holde en inspirerende jamsession i studierne på pladeselskabet Motown i Detroit i sommeren 1971, men sessionen gik så godt, at det blev til indspilningen af 14 melodier, præget af også tidens psykedeliske strømninger, men holdt i et stramt, musikalsk greb af kapelmester Gaye.

I første nummer, ‘Checking Out (Double Clutch)’, introducerer Marvin Gaye sine musikere som »just a bunch of guys from Detroit« for senere at tilføje »these cats sure are funky!«

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter