0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dansk superstjerne uden stjernenykker: Med sin lyserøde guitar i hånden viser han, hvordan man spiller tråd med måde

Der er ikke meget heavy metal-hår eller rock’n’roll-attitude over guitarhelten Jakob Bro. Og gud ske tak og lov for det.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Michael Drong
Pr-foto: Michael Drong

Den modificerede og håndbyggede Telecaster-replica er efterhånden blevet et kendetegn for danske Jakob Bro, en af verdens mest markante guitarister inden for den moderne improvisationsmusik.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Underspillet. Hypnotiserende. Lidt af en superstjerne. Et par stikord om den danske guitarist og komponist Jakob Bro, hvis navn ofte står øverst på plakaterne til alverdens jazzfestivaler og derudover er indgraveret i bunden af talrige statuetter. Nu er det også printet på et dugfrisk album, hans femte som frontmand på det prestigefyldte pladeselskab ECM.

For Bro er tilbage efter et par års albumstilhed. Med ’Uma Elmo’, opkaldt efter guitaristens børn, da numrene er skrevet mellem middagslure og efter aftenputning. Her får han selskab af to ligesindede fra den absolut øverste del af stratosfæren, nemlig norske Arve Henriksen på trompet og piccolotrompet samt den spanske trommeslager, vibrafonist og pianist Jorge Rossy, der denne gang nøjes med at slå på tromme.

På sin nye plade arbejder Bro videre med den lyd og det udtryk, hvis fundament han med hjælp fra åndsfællen Bill Frisell og den nyligt afdøde altsaxofonist Lee Konitz støbte på sin gennembrudstrilogi, ’Balladeering/Time/December Song’, tilbage i 2009-2012. En spillestil, som han lige siden løbende har udforsket, udfordret og udviklet.

Helt fra begyndelsen har det været en fornøjelse at være tilskuer til Bros subtile kompositionsarbejde, hvor de elegante melodier får lov til brænde igennem og videre ud i smukke improvisationer, uanset om de spilles på guitar, saxofon eller klaver. Eller som her: på trompet i forskellige størrelser og med forskellige mundstykker.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter