0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dødsfald: Hun definerede lyden af Mahlers musik i mere end en generation

Mestersangeren Christa Ludwig døde i weekenden. Operastjernen, der debuterede som 18-årig, blev 93.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Valery Hache/Ritzau Scanpix
Foto: Valery Hache/Ritzau Scanpix
Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Inden for popmusikken er det en sjov historie, hvis både far og datter er musikere. Vi arver ikke længere forældrenes fag. Men inden for klassisk musik er det stadig mere reglen end undtagelsen, at de store navne er vokset op med musikken. I Christa Ludwigs tilfælde med den store sang.

Den tyske operastjerne med den mørke sopranstemme blev en af de definerende sangere i anden halvdel af 1900-tallet, mens stjernedirigenterne hed Otto Klemperer, Karl Böhm og Herbert von Karajan. Hun voksede op med en far, der var tenor og operadirigent, og en mor, der, ligesom hun selv, var mezzosopran. Stemmetypen mellem sopran og alt.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere