Jeg så, at alle de ting, der sker under solen, er tomhed og jag efter vind«. Sådan udtrykte Prædikeren i et berømt bibelcitat sin desillusion over for tilværelsen med en poetisk piblende tone, der nærmest modsiger udsagnet.
Og det er heller ikke just desillusion, der præger dansk klaverjazz i øjeblikket med pianister, som på aktuelle plader jager efter skønheden og fortællingerne i musikken som drømmere, der søger guldet for enden af regnbuen.
Er der ikke ligefrem lidt guldstøv på Nikolaj Hess’ fingre? Sådan virker det, når man hører den 46-årige pianists spil på den helstøbte ’Trio’ med optagelser fra Brooklyn, New York, i foråret 2012 i sammenspil med den amerikanske bassist Tony Scherr og ditto trommeslager Kenny Wollesen.
De to udgør en drøj og simpel rytmemaskine, der står godt til danskerens afdæmpet koncentrerede og lejlighedsvis vildtvoksende klaverspil.
Dette spil vidner om en tålmodighed på musikkens vegne, som demonstreres mesterligt i pladens åbningsstykke, den smukke ballade ’Make You Feel My Love’ af Bob Dylan, hvor Hess på det nærmeste lader tonerne dryppe ned i klaviaturet, som om de har deres egen plan for, hvor langsomt og følt sangen skal spilles.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind