0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Poetisk præcision

Anmeldelser, cd-klassisk
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Værker fra 1990'erne dominerer udvalget og forenes af en nyromantisk holdning, der har sneget sig ind i den nu 73-åriges modernistiske sprog, ofte med en tydelig skygge af vemod. Et andet fællestræk er udsagnets velsignede knaphed, præcision og prægnans.

Jeg har sagt det før og må sige det igen: Tage Nielsen slipper ikke noget, der ikke er 100 procent færdigt, og når han er færdig, er musikken det også: Han fatter sig i korthed. Desuden forener han på en uhyre tilfredsstillende måde det fabulerende med det stofligt integrerede og teknisk elegance med ubestikkelig ærlighed.

Vokalt og instrumentalt veksler på pladen. Tungest anlagt er 'Konzertstück' for klaver og ensemble, hvor hemmelighedsfuld skønhed i få præcise streger sættes op mod den opfarende solo. Sangene er enkle og stemningsrige, men korsangene 'Nocturne' blander ekstatisk talesang i den lyriske atmosfære. Udførelserne er overvejende fine med Ruijsenaars' solistiske 'Fantasistykke' som pladens poetiske perle.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Læs mere