0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ensembler tager Haydn under kniven

Musikerne puster nyt liv i musik, som ellers godt kan spilles rigtig kedeligt.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
OLESEN PETER HOVE
Foto: OLESEN PETER HOVE

Israelsk-amerikanske Gil Shaham spiller en glødende violin på albummet. Men det er ikke nok til at få det samlede resultat helt op at ringe. Arkivfoto

Anmeldelser, cd-klassisk
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Anmeldelser, cd-klassisk
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Alle Haydns gode melodier får skiftevis vital elastik eller heftig puls hos Accademia Bizantina, og på solistfronten efterlader hverken Stefano Montanari eller Ottavio Dantone nogen toner ubehandlede.

Alt er knasende sprødt, balanceret og varmt – og ideen med at give Haydns lange og hurtige førstesatser barokmekanisk stringens giver en helt særlig friskhed.

Joseph Haydn komponerede en stribe koncerter i 1760’erne, som hverken er vild barok eller enkel klassik, og som derfor kan lide en krank skæbne i hænderne på musikere, der ikke har et originalt bud, som barokspecialisterne Accademia Bizantina på deres nye cd.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu