Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Frank Micelotta/AP
Foto: Frank Micelotta/AP

POP. Beyoncé turnerer denne sommer rundt i Europa, men spiller i Parken, ikke på Roskilde Festival.

Roskilde Festival
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Roskilde Festival »ville rigtig gerne have haft Beyoncé i år«

Interview. Anders Wahrén mener ikke, at der mangler wauw-effekt og fællessang, men at poppen er pakket ind i noget andet.

Roskilde Festival
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fra Neil Young til Young Thug.

Der er masser af rock, hiphop og alternative - og masser af kunst, politik og mod i årets program. Her til morgen offentliggjorde Roskilde Festivalen deres fulde program, der har Neil Young, Red Hot Chili Peppers, PJ Harvey, Slayer, New Order, Wiz Khalifa og James Blake øverst på plakaten.

Ifølge musikredaktør Simon Lund mangler der dog noget.

»Hvis Neil Young er en gammel fællessang, så er det navne som Drake, Rihanna, Kanye West, Justin Bieber og Adele, der synger for på nutidens fællessang. Uden navne i dén klasse misser Roskilde beatet i 2016«, skriver han i en kommentar - de senere år har Roskilde-programmet haft popkæmper som Stevie Wonder, Nicki Minaj, Prince, Rihanna og Pharrell Williams.

Politiken udbad sig en forklaring på manglen på stadionpop fra programchef Anders Wahrén.

Jeg savner det der wauw-navn som Adele eller Drake? Tidens tone er jo meget pop i øjeblikket.

»Jo, og når jeg kigger på vores program, så er det også ret poppræget. Det svinger lidt, om vi får et stort navn med et stort show som Nicki Minaj sidste år. Jeg ville rigtig gerne have haft Beyoncé i år, men hun valgte ikke at tage på festivalturné og i stedet lave sin egen produktion. Men vi har Grimes, Santigold og Peaches, som kommer med anderledes bud på pop. Og så har vi MØ's eneste danske sommerkoncert. Men det er klart, at denne her r'n'b-fløde-new-soul-lyd kunne vi godt have haft et enkelt navn med«, fortæller programchef Anders Wahrén.

Hvem ville du gerne have haft?

»Beyoncé eller The Weeknd. Men jeg synes faktisk, vi har ret meget pop, som bare er pakket ind i noget andet. James Blake, M83, Miike Snow og blandt den mere urbane lyd har vi Future, Young Thug og Wiz Khalifa. De bruger de samme tricks, som poppen gør, og jeg tror, de kan skabe samme fællesskabsfølelse. Så jeg synes ikke, at vi decideret mangler pop«.

Hvad med danske Lukas Graham? Han ligger nummer 1 i det meste af verden og har udgivet et nyt album, hvorfor har I ikke ham?

»Han kunne sagtens blive relevant for os. Nu har vi ham ikke i år, fordi vi har MØ, Dizzy Mizz Lizzy og Minds of 99 som de store danske navne. Men det er rigtigt, at der sker rigtig meget omkring ham, og hans hold knokler benhårdt for det. Det kan sagtens være, at vi kommer til at høre dem hos os i fremtiden. Men jeg synes ikke, at vi mangler Lukas Graham eller den lyd. Men vi er ikke sure på dem eller noget!«.

Da sidste års program blev offentliggjort udtalte du, at der skal være noget eksklusivt og særligt i programmet, som man kun kan opleve hos jer. Hvor er det særlige i årets program?

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce


»Åbningskoncerten med Syrian National Orchestra på Orange. Det er vi glade for og stolte af. Det passer godt ind på festivalen, at det også har et kulturpolitisk budskab, og at vi kan vise, at de her mennesker, der bliver drevet på flugt, altså også er f.eks. musikere med noget at byde ind med og ikke bare er stakkels eller belastende flygtninge. Vi er den type festival, der også har en holdning«.

Hvor i programmet kan man så høre det toneangivende, unge og nye?

»Det kan man med Grimes, Chvrches, Skepta, Young Thug, Future, Bomba Estéreo og Sturgill Simpson. Det er svært at vide, hvad der sker fra nu af og frem til sommer. Både MØ og LCD Soundsystem kan nå at udgive singler, som bliver til hits. Der er meget fokus på streaming og youtube-hits i øjeblikket, men der er vi tit nødt til at vente lidt med at booke folk, indtil vi ved, at de har album-format og kan fylde en hel koncert. Der kan vi som festival ikke være for hit-fokuserede, for så bliver det nogle skuffende koncerter«.

OVERBLIK:

De senere år har I haft et stort, ældre rocknavn på plakaten til at trække det modne publikum til festivalen. I år er det Neil Young, kan du fortælle lidt om den bookning?

»Det er ikke en formel for os, at vi skal have et ældre rocknavn, men Neil Young er aktuel med en ny udgivelse og spiller med Promise of the Real, et band der er noget yngre end ham selv, og måske kan trække Young et gear op. Ikke at han har brug for det, men det kommer til at give noget ekstra. Det vigtige for os med navne som Neil Young, Paul McCartney og The Rolling Stones er, at de også leverer noget til vores unge publikum. Vi giver unge chancen for at se et navn, der har præget musikhistorien, som de ellers aldrig ville møde eller komme i nærheden af. Vores gennemsnitsalder er 24 år, og der er ikke mange af dem, der ville købe billet til at se Neil Young i f.eks. Forum. Det løfter samtidig de her koncerter, at koryfæerne, eller de musikhistoriske artister, spiller for nogle andre end deres sædvanlige publikum. Så det er ikke for at please publikummet over 50, selvom vi godt ved, at der vil være nogle der, der køber billet kun for at se Neil Young«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hvordan med konkurrencen fra de andre festivaler, både herhjemme og i udlandet?

»Der er ikke noget på den hjemlige bane, der giver os uro i maven. Tinderbox og NorthSide er som byfestivaler en hel anden oplevelse og kan ikke sammenlignes med at flytte 7-8 dage ind i en festivalby som hos os. Men vi mærker en stigende konkurrence både fra Europas boomende festivalmarked og fra de mange nye, amerikanske festivaler. Både økonomisk, hvor mere kommercielle festivaler kan bruge flere penge på deres hovednavne, og så på om artisterne overhovedet kommer til Europa i vores periode. Hvis de kommer til Europa, så har vi rimeligt gode kort på hånden, fordi vi er en historisk festival med et godt ry og et godt publikum. Men vi har ikke en stor pengetank at bruge af, og vi holder fast i vores profil«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden