Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Det spiller. »De tre kompletterer hinanden nærmest magisk« (Politiken, februar 2016).
Foto: Ivan Riordan Boll

Det spiller. »De tre kompletterer hinanden nærmest magisk« (Politiken, februar 2016).

Roskilde Festival
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

16 år, overvældet og gennemblødt: Chinah deler ud af deres første Roskilde Festival-minder

Chinahs særegne electropop står foran et større gennembrud. Debut-ep’en, ’Once the Lights Are On’, er blevet overstrømmende rost, og 28. juni spiller de for første gang på Roskilde Festival. Her fortæller de tre om deres første festivaloplevelse som helt unge på Roskilde.

Roskilde Festival
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det første kys kan være en perifer oplevelse, der slet ikke lever op til alle de poetiske ord, digtere har forfattet om den slags.

Den allerførste gang på Roskilde Festival vil derimod for de flestes vedkommende sætte sig spor i kroppen for altid.

Når man for første gang møder det herlige, møgklamme campingområde. Når man for første gang står i kø til toilettet under halvdelen af en af de koncerter, man hjemmefra havde glædet sig mest til. Eller når man står midt i menneskemængden foran Orange Scene, glider i ét med stemningen og glemmer alt andet.

Enkelte oplevelser fra den første Roskilde Festival står tydeligt i erindringen hos de tre medlemmer af danske Chinah, der i år selv skal spille på festivalen for allerførste gang, torsdag 28. juni klokken 18 på Countdown-scenen. Det sker, 9 år efter at Chinahs Fine Glindvad (sang, sangskrivning) og Simon Andersson (tangenter, elektronik, komposition) hver for sig var af sted på festivalen. Og 8 år efter at Simon Kjær (guitar, komposition) var der første gang.

Det er lige her, i forbindelse med Simon Kjær, at en smule inhabilitet i denne her historie må indrømmes. Da Simon Kjær lige efter at have afsluttet 9. klasse tog hjemme fra Jelling og til Roskilde Festival for første gang i 2008, havde han på forhånd aftalt med sine forældre, at han i hvert fald én nat skulle væk fra festivalen og sove et andet sted. Og eftersom Simons mor har været min veninde, siden vi var børn, og fordi en af mine sønner, Morten, er næsten jævnaldrende med og bekendt af Simon og også skulle på festivalen, tog de selvfølgelig hjem til mig for at sove. Hvilket blev en del af Simon Kjærs første festivaloplevelse:

»Morten og jeg tog hjem til ham og havde en hel aften, hvor vi ikke var på festivalen, og det var rigtig rart. Vi så Sigur Rós-filmen ’Heima’. Og kom i bad og fik noget mad, før vi tog tilbage til festivalen«.

Hvad Simon Kjær ikke vidste, var, at fordi jeg også selv var på festivalen, havde jeg lovet hans mor, at jeg var til at få fat i. Hvis nu der opstod noget. Det gjorde der selvfølgelig ikke. Ud over at Simon Kjær fik en oplevelse for livet, da han så Radiohead live på Orange Scene sammen med sine venner:

»Vi var nærmest taget på Roskilde, fordi Radiohead skulle spille. Det var lige efter, de havde udsendt ’In Rainbows’. Jeg har det stadig sådan i dag, at det er en af de største koncertoplevelser, jeg har haft. Den koncert var så meget, som vi havde håbet på, den ville være. De sluttede af med at spille ’Karma Police’, og da havde jeg følelsen af, at jeg fuldstændig glemte mig selv i musikken. Det var helt vildt«.

At se sine inspirationskilder eller idoler for første gang på Roskilde kan være en oplevelse, man aldrig glemmer. Sådan har Fine Glindvad det med Björk-koncerten på Orange Scene i 2007. Dengang var hun 16 år, næsten 17. Hun havde taget sit sidste folkeskoleår på efterskole i Vester Thorup i Nordjylland, og Björk var på det tidspunkt albumaktuel med ’Volta’, der blandt andet indeholdt ’Declare Independence’, husker Fine Glindvad:

»Det var på festivalens første dag. Hele Björk-koncerten stod jeg og nød det. Det var en vildt god koncert. Men jeg blev fuldstændig gennemblødt. Jeg havde hverken regntøj eller gummistøvler med. Det ville min søster tage med til mig dagen efter. Jeg var vant til, at man kan gå hjem efter en koncert, men det kunne jeg jo ikke efter Björk. Jeg kunne kun gå tilbage til mit telt, hvor alt var vådt«.

Besat af Trentemøllers kliklyde

Fine Glindvads første store Roskildeoplevelse fik hende til at konkludere, at sådan er det nok bare at være på Roskilde: Det regner, det er koldt, og man må bare bide det i sig og nyde koncerterne. Men året efter skinnede solen i alle festivaldagene, og hun fik en helt anden oplevelse: »Jeg var lykkelig. Jeg opdagede, at det er sådan, den rigtige Roskilde Festival kan være«.

Simon Andersson, der er Chinahs elektroniske musiker og pianist, husker koncerterne med Arcade Fire og The Killers fra sin første festival i 2007. Ligesom Fine Glindvad kan også han huske, at regnen var ubarmhjertig det år. I modsætning til Fine Glindvad, der kommer fra Nordjylland, kunne københavnsk Simon Andersson tage hjem en nat for at blive gennemtør:

»Det gjorde jeg efter koncerten med The Killers, hvor hele teltet var fyldt med vand«.

Mens Simon Kjær stadig har koncerten med Radiohead i erindringen som en af de bedste, han har oplevet på Roskilde, er det to andre liveoplevelser, der står helt klart for Fine Glindvad og Simon Andersson. For hendes vedkommende er det Portisheads koncert i 2011:

»Først da jeg oplevede dem live, gik det op for mig, hvor sindssygt fede de er. Jeg kan huske, at forsangeren, Beth Gibbons, kom ind på scenen, og alt ved hende var lidt gråt. Men da hun begyndte at synge, var det fuldstændig fantastisk. Jeg blev meget overrasket over hende. Hun er en stor inspiration for mig«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

For Simon Andersson har Trentemøllers koncert på Orange i 2009 en særlig betydning. Simon Andersson havde spillet på klaveret i barndomshjemmet, siden han var lille, og var i en periode af sit liv »teenage-anti-elektronisk-agtig«, som han siger det:

»Hvis bare der var en synthesizer med, syntes jeg nærmest, det var lidt snyd. Men så hørte jeg Trentemøllers nummer ’Take Me Into Your Skin’ og fandt ud af, at musik på en god måde kunne være overvejende produceret. I det nummer er der nogle kliklyde, jeg ikke før havde hørt, og jeg måtte finde ud af, hvordan man kunne lave dem. Jeg blev sindssygt meget fan. Det nummer med Trentemøller er nærmest årsagen til, at jeg selv begyndte at lave elektronisk musik. Og jeg måtte selvfølgelig se ham på Roskilde det år, han spillede på Orange«.

Futuristisk r’n’b

I år skal Chinah så selv stå på en scene på Roskilde. Det er et af adskillige tegn på, at trioen i år er kraftigt på vej frem efter i en længere periode at have haft mulighed for at spille adskillige koncerter i både ind- og udland. Til både publikums og anmelderes store fornøjelse. Chinah var et af navnene, der i år var nomineret til Ibyen-prisen som årets upcoming musiknavn. Trioens koncert 6. oktober i København er flyttet fra Lille til Store Vega. Og da Chinah i februar i år udgav sin første ep, ’Once the Lights Are On’, fik den 5 hjerter af Politikens kritiker Lucia Odoom, som bl.a. skrev om trioen:

»De tre kompletterer hinanden nærmest magisk, for selv om der er tale om stringent popmusik, er der plads til Simon Kjærs melankolske guitar, som fint fletter sig ind i Fine Glindvads rene vokal. og Simon Anderssons keyboard leger både med soulnostalgiske virkemidler og futuristiske elektroniske beats og virkeligheder«.

At de tre musikeres individuelle personlighed og baggrund er sømløst integreret i et blidt, minimalistisk popunivers, er med til at give Chinah særlig personlighed som band. Fine Glindvad, Simon Andersson og Simon Kjær lærte hinanden at kende i 2012, da de alle gik på Engelsholm Højskole i nærheden af Jelling. I sammenligning med en del andre højskoler er Engelsholm mere orienteret imod, hvad de enkelte elever har af ønsker og individuelt talent, og på en eller anden måde fandt Fine Glindvads singer-songwriting sammen med Simon Kjærs jazzinspirerede guitar og Simon Anderssons improvisationsdygtige klaver og minimalistiske elektroniske musik.

Efter højskoleopholdet flyttede de alle tre til Nørrebro. Simon Kjær, der også spiller med Sekuoia, Simon Andersson og Fine Glindvad spillede for første gang sammen (uden navn af Chinah) ved en koncert på Rust i 2013. Men på det tidspunkt var Simon Anderssons elektroniske lyde ikke rigtig integreret i musikken, siger han:

»Dengang var det stadig Fines gamle sange, vi prøvede at gøre lidt mere elektroniske. Men retrospektivt set virkede det lidt påklistret. Man kan tit høre på musik, hvis det er sådan et tilbygningsprojekt«.

Skridt for skridt nærmede trioen sig et sted, hvor medlemmerne begyndte at komponere sammen og at tænke på sangskrivning og produktion samtidig. Processen blev meget mere kollektiv, end den havde været tidligere, og det har betydet en stor kreativ udvikling i sangskrivningen for Fine Glindvad:

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Jeg kan stadig finde på at sætte mig ved klaveret og lave en melodi. Men det er en anden udskilningsproces nu. Før skulle den lyde godt bare med klaver. Nu skal jeg passe på ikke at overse en melodi, der kan være fed i en anden kontekst end bare med klaver«.

Fine Glindvad, Simon Kjær og Simon Andersson fordyber sig i at tale om, hvordan deres sangskrivning har udviklet sig, og hvordan det hele er sket i etaper. Nu venter koncerten på Roskilde og en masse andre jobs. Først på den anden side af de erfaringer vil der være tid til for alvor at synke ind og ned i et eventuelt kommende albumprojekt. Som Simon Kjær siger:

»Men det bliver også fedt. Når vi har været på turne, skal vi bruge noget tid sammen et sted, hvor vi skal drikke en masse te og lave tracks«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden