0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Anmelderen: Kunsten på Roskilde er woke, hot og flexing råt

Årets kunstprojekter på Roskilde Festival tager den rå og uretfærdige verden alvorligt, men lader ikke til at være mindre sexede, kropslige og sjove af den grund. Politikens kunstanmelder Mathias Kryger varmer op til festivalens kunstprogram.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Kirsten Astrup
Foto: Kirsten Astrup

De tre dragperformere Keneth Cockwhore, Jumbo Jette og Ariel Sharon optræder i Kirsten Astrups film om De Danske Statsbaner, som senere på sommeren kan opleves på Museet for Samtidskunst i Roskilde. Mød dem og en masse andre på scenen i Gloria lørdag eftermiddag til en sexy performance-koncert.

Roskilde Festival
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Roskilde Festival
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Når temperaturerne går amok, gør begæret det også og ligeså den politiske modstand. Varmt vejr og politiske revolter hænger sammen, og nogle historikere mener, at hippierevolutionen, den såkaldte Summer of Love i 1967, aldrig var blevet til noget, havde der ikke været tale om en ekstremt varm sommer det år.

Der er derfor gode forudsætninger for både en begærfuld og revolutionssulten festival i Roskilde i år – både hvad angår det skræmmende gode vejr, vi sådan lidt nervøst, men storsmilende vader rundt i for tiden, og årets kunstprogram på festivalen.

Svenske Oskar Koliander, der tog afgang fra Kunstakademiet i København sidste år, har til festivalen skabt en række vejrhaner, der dog ikke holder øje med temperaturer eller med, om vindretningen kommer fra Kattegat eller Dokker Banke, men som flytter sig, baseret på de menneskelige data, der kan indhentes digitalt fra festivalens gæster. Der er nemlig ikke langt fra de teknologier, man har anvendt til at analysere vejrforhold, til dem, der i dag overvåger vores data og analyserer, hvordan de økonomiske og politiske vinde blæser i befolkningerne.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere