Jeg har set Janelle Monáe to gange før. Roskilde 2010 og Tiøren på Amager året efter. Og så var det tid til en pause.
De to shows var noget nær identiske, helt ned til allermindste detalje, og det blev simpelthen for meget. Det var svært for mig at kapere, at en på mange måder så vild og unik kunstner havde brug for at turnere med et så kontrolleret og lufttæt koreograferet show.
Slip nu dig selv fri, Janelle, tænkte jeg. Og det skal jeg godt nok love for, at hun har gjort.
Det stod bøjet i lyserød neon over Roskilde lørdag aften, hvor Monáe på mange måder gav pokker i den pænhed, der før har gjort hendes koncerter stærke og medrivende, men også i længden til lidt afmålte studier i kontrol.
Og resultatet? Et totalt forløsende brag af en koncert, der lagde sig smukt i slipstrømmen på koncerterne med kvindelige solister som Mø, Robyn, Rosalia. Kvinder, som på hver deres måde har gjort Roskilde 2019 til en mindeværdig årgang.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind