0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

3 hjerter Stemmen kom på mellemhånd for stakåndet soullegende

Men Bobby Womack viste i glimt, at han stadig er the boss på Orange Scene.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
ANTHON UNGER  (arkiv)
Foto: ANTHON UNGER (arkiv)

Legende. Bobby Womack havde ikke travlt. Faktisk måtte en korsangerinde skynde lidt på den aldrende herre.

Anmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Anmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er to Bobby Womack.

Der er den store soulsanger og sangskriver, der trak et spor af død og selvdestruktion efter sig, ham der lavede al balladen. Og så er der ham, der overlevede det.

På den engelske festivalgigant Glastonbury gav Bobby Womack derfor logisk nok to koncerter. En med sange fra bagkataloget, og en i selskab med Damon Albarn med de nye sange.

Så luksuriøs en opsætning fik vi ikke på Roskilde. Vi fik bagkataloget i en grandios soulopsætning med blæsersektion kor og et stort hold, ældre, men driftsikre musikere.

LÆS OGSÅ

Historieleksioner
Uden hastværk eller effektjageri svingede det, som det skulle, og da Womack først havde løsnet det sprunkne stemmebånd fulgte han endda sangene nogenlunde til dørs.

Men stemmen kom på mellemhånd.

Ud over at Womack blev forpustet, hvis han ikke kom ned at sidde, er hans stemme i dag bare ikke stærk nok til løfte gamle sange som den offensive åbning ’Across 110th Street’ og senere ’It’s All Over Now’ og ’Looking For A Love’.

Gennem et hårdt liv er Womacks stemme gået i stykker og klinket sammen igen med Damon Abarns hjælp. Og den arrede stemme fungerer langt bedre på de nye sange, men af dem fik vi bare ’The Bravest Man In The Universe’.

Resten var historielektioner. Meget passende i solnedgangens skær.

Tog sig god tid
Bobby Womack var tilsyneladende kommet til Roskilde for at selv at skrive sit testamente.

Han trak vod gennem sin næsten skræmmende andel af musikhistorien og satte trumf på med Sam Cookes ’A Change Is Gonna Come’, som han var en af de første til at høre fra Cooke selv, den gang han var Cookes protegé.

Det havde historiens vingesus, men hele sangvalget var også et udtryk for den stædighed, der prægede Womacks adfærd på Orange Scene.

Han tog sig god tid, præsenterede med næsten demonstrativt omhu alle bandmedlemmer og da en af sangerinderne skyndede lidt på ham, satte han tempoet yderligere ned og bemærkningen »Nu hvor vi er rejst så langt, kan vi lige så godt være her hele aftenen«.

Viste glimt af storhed

De mange siddende klumper af siddende piger, der ventede på Rihanna på marken foran Orange scene, havde Womack tydeligvis ikke meget til overs for.

I grunden var det et helt fint dannelsesøjeblik, hvor Womack mindede os om, at musik kan spilles og nydes roligt.

Men det handlede mest om, at Womack fokuserede mere på magtkampen end musikken. Godt nok skulle han hjælpes lidt rundt og sidde ned, men det var stadig ham, der var boss!

LÆS OGSÅ

Som sidegevinst for koncerten tændte konflikten ham. Stemmen blev skarpere, han testede dens ydeevne og viste i glimt noget af fordums storhed.

Det havde dog klædt ham og koncerten, hvis han havde dyrket de nye sange, der passer så fornemt til den aldrende og erfarne mand, Bobby Womack er i dag.

Men den Bobby Womack dukkede desværre aldrig op.

Læs mere:

Annonce

Læs mere