Jonathan Wilsons 'Gentle Spirit' er en af de senere års mest fine, små åbenbaringer på musikfronten. På albummet fremmaner Wilson en sart atmosfære, som gør hans mindre end spektakulære stemme til en del af den magisk spundne magi.
En magi det kun i glimt lykkedes for Jonathan Wilson at fremmane i Roskilde. Wilson, der er født i 1974 gik direkte tilbage til året før sin egen fødsel.
Tilbage til Allman Brothers Nemlig det Herrens år 1973, hvor The Allman Brothers Band udsendte albummet 'Brothers and Sisters' med hittet 'Ramblin' Man'.
Nummeret gjorde for alvor guitaristen Richard 'Dicky ' Betts til en kortlivet stjerne, og det var en stjerne, der strålede tværs hen over årene i Wilsons andægtige hyldest til fortidens helte på især 'Desert Raven'.
Den første halve time var en fornemt spillet, men ikke specielt dynamisk elektrisk afdeling, hvor Wilson inviterede publikum tilbage til Allman Brothers-æraen komplet med langt hår og tie-dye t-shirts. Det var imidlertid i de mere akustisk orienterede numre, at Jonathan Wilson erobrerede et mere tidløst og inciterende rum.
'National Rhapsody' og 'Can We Really Party Today' var akustiske træffere sammen med det nye nummer 'Mother's Pain', der heldigvis lover godt for Wilsons kommende album.
Værd at holde øje med
Men denne eftermiddag var der lidt for meget velkonstrueret tidsmaskine og lidt for lidt hudløshed over Jonathan Wilson.
Han viste sig som en fremragende guitarist i den syrede ende af spektret, men rollen som følsom musikalsk fortolker af egne sarte sager var desværre mindre fremskudt og så begyndte opmærksomheden hos publikum forståeligt nok langsomt at flakke.
LÆS OGSÅ
Ærgerligt, for Jonathan Wilson er ellers virkelig en musiker, det er værd at holde godt øje og øre med.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter