Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Columbia Pictures/Columbia Pictures
Foto: Columbia Pictures/Columbia Pictures

Udskudt. I sidste uge blev premieredatoen på Spiderman-musicalen flyttet for sjette gang, og instruktør Julie Taymor blev fyret.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Skandaleramt Spiderman-musical ligger i ruiner

Efter ni års forarbejde og seks udskudte premierer, er der ikke meget superhelt tilbage over New Yorks mest feterede instruktør.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Flyyyyyyyyv«, brummer en mand i ternet skjorte med en tone så falsk og så lang, at man kunne tro, at den – SKWEEEZ! – blev klemt ud af hans korpulente krop af sædets stramme armlæn.

For et øjeblik siden sad han og det øvrige publikum på balkonen ansigt til ansigt med Spider-Man, der kom flyvende – SWOOOOSJ! – helt nede fra scenen med 50 kilometer i timen og landede på balkonkanten bagerst i salen – FLONK!

Hvorpå den spinkle, lycraklædte tegneseriehelt igen kastede sig ud i flyvende kamp med sine kulørte fjender i luftrummet over publikum, suppleret af todimensionale lydeffekter fra papskilte på scenen. SPLATT! KAPOW! CLACK!

Kritiseret
»Cool!«, jubler 6-årige Brendan til sin mor i pausen til denne nummer hundrede-og-noget forpremiere på alle tiders dyreste og mest omtalte show på Broadway. Mens den fede, fastklemte mand bliver siddende og smager på sit falske »flyyyyyyyyv«. Det er egentlig ikke noget direkte citat fra musicalen, der netop er blevet kritiseret for at være fuldstændig blottet for toner og tekster, der sætter sig fast.

LÆS OGSÅ

Men det lille ord beskriver alligevel meget præcist, hvad der er problemet: Skuespillernes luftakrobatik er imponerende, når det virker. Men som show og historie er det, som om ’Spider-Man: Turn Off the Dark’ aldrig rigtig letter.

Den ambitiøse nyskabelse, der er blevet kaldt et ’tegneserierockoperacirkus’, skulle egentlig have haft rigtig premiere i tirsdags. Men onsdagens forestilling var altså stadig bare en prøve.

Anmeldt stykket før officiel åbning Efter ni års forarbejde, rekordinvesteringer for over 350 millioner kroner og en stadig stime af vaklende, uheldsplagede forpremierer aften efter aften siden 28. november sidste år. De uhørt mange forpremierer har fået en enig, opsætsig anmelderskare til at bryde branchens gyldne regel og anmelde stykket før den officielle åbning. Flere af kritikerne mente, at Broadwayhistoriens dyreste produktion nogensinde lænede sig op ad også at være historiens største flop. Dén dom kunne showet ikke holde til. I sidste uge blev premieredatoen flyttet for sjette gang, og instruktør Julie Taymor blev fyret. Rockstjernerne Bono og The Edge fra U2 skal nu med en ny instruktør og en ’manuskriptdoktor’ forsøge at få historie, musik og rablende tegneseriescenografi til at hænge sammen. Skuespillere og stuntmen skal stadig flyve om ørerne på publikum, løbe på vægge og lofter og hænge med hovedet nedad fra Chrysler-bygningens spir med udsigt til gadens gule taxaer. Men ifølge New York Times’ kilder har producer Michael Cohl, Bono og The Edge lyttet til kritikken og erkendt, at historien mangler. Den erkendelse nægtede Julie Taymor at nå. Bono ville kun med Julie Det begyndte ellers så lovende, da tegneserieforlaget Marvel i 2002 henvendte sig til succesproducer Tony Martin (bedst kendt for Peter Sellers-filmene om ’Den lyserøde panter’) med en idé om at omsætte succesen fra ’Spider-Man’-filmene til scenen på Broadway. Da irskfødte Adams bragte forslaget videre til rockbandet U2’s frontfigurer, Bono og The Edge, lod Bono sig besnære af en bemærkning fra musicalens ’grand old man’, Andrew Lloyd Webber, der havde takket »rockmusikere for at have ladet mig have teateret for mig selv i 25 år«. LÆS OGSÅ»Vi besluttede os for at give Andrew lidt konkurrence«, har Bono forklaret til New York Post. Og han stillede bare én betingelse, har han fortalt New York Magazine: »Vi ville kun, hvis vi kunne gøre det med Julie«. USA’s hotteste instruktør Julie Taymor var allerede da etableret som USA’s hotteste, mest fandenivoldske, gakkede og succesfulde film-, opera- og musicalinstruktør. Blandt andet for filmen ’Frida’, en rablende vanvittig opsætning af operaen ’Tryllefløjten’ og Disney-udstyrsstykket ’The Lion King’. Jungleeventyret med musik af Elton John og Taymors fantasifulde dansende giraffer og løvinder har mere end noget andet sikret den nu 58-årige Taymors stjernestatus. Hun er blevet kendt for at bruge penge som en gal, og flere tidligere samarbejdspartnere har bemærket, at det var godt, Disneys stramme koncept holdt hende tøjret.

Hun er blevet kendt for at bruge penge som en gal, og flere tidligere samarbejdspartnere har bemærket, at det var godt, Disneys stramme koncept holdt hende tøjret.

Men hun har også bevist sit værd. Efter en basisinvestering på 135 millioner kroner i 1997 har ’The Lion King’ nu solgt billetter for i alt 22,5 milliarder kroner på Broadway i New York, i Londons West End og på turné.

Edderkoppedronningen
I ’Spider-Man’ har der ikke været nogen protektionistisk Disney-koncern til at holde den intense, impulsive, fluekneppende og storforbrugende instruktør i stramme tøjler.

Den oprindelige producer, Tony Martin, døde af hjertestop, endnu inden det hele var kommet i gang.

Hans første efterfølger, advokaten Dan Garfinkel, kørte showet bankerot. Og blandt de problemer, mange af de kritiske anmeldere og teaterkloge nævner, er, at Julie Taymor selv skrev bogforlægget til showet og har været ude af stand til at se sine egne svagheder.

Et andet problem er ifølge blandt andet Bloombergs anmelder, at »Bono og The Edge som langt de fleste andre rockstjerner ikke har begreb skabt om at skrive til teateret«.

Bøvede teenagere
Lige nu er ’Spider-Man: Turn Off the Dark’ en uhomogen blanding af den originale tegneseriefigur Peter Parker/Spider-Mans heltebedrifter, en kitschet kærlighedshistorie, en ond edderkoppedronning hentet fra den græske mytologi, en broget stjerneparade af alle Spider-Man-seriens skurke og uhyrer, og et bøvet fortællerkorps af fire teenagere, der bliver bragt på scenen, når der indimellem er brug for nogen til at forklare publikum, hvad i alverden der foregår.

Flere anmeldere mener at have gennemskuet, at Julie Taymor ser sig selv som edderkoppedronningen Arachne, og at det er derfor, hun blandt andet har insisteret på at holde fast i en bizar scene, der virker helt løsrevet fra historien, hvor den ottebenede edderkop er ude og shoppe sko.



Det er en af de scener, der allerede ser ud til at blive skåret ud, ligesom New York Times mener at vide, at der skal være mindre af de nørdede teenagefortællere til fordel for mere kærlighedshistorie og karaktertegning af Peter Parker/Spider-Man.

Instruktør sagde nej til nye ideer
Showet skulle oprindelig være åbnet på Broadway i 2009. Grundet økonomiske, tekniske og grundlæggende fortælletekniske vanskeligheder er også 18. februar, 21. december 2010 og 13. januar, 7. februar og senest 15. marts i 2011 smuttet. Den definitive (!) premieredato er nu sat til 14. juni.

Den sidste udsættelse kom ifølge avisen New York Times’ kilder, efter at Bono, The Edge og producer Michael Cohl i nogle uger forgæves havde forsøgt at få Taymor til at acceptere hjælp til at få styr på plottet.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Da hun nægtede at følge flere af deres ideer og afviste at mødes med nogle af deres foreslåede konsulenter, konkluderede de ifølge avisen, »at hun ikke havde den objektivitet, der skal til for at gennemføre en skånselsløs ændring af showet«.


Tekniske finjusteringer
Ved forrige udsættelse af premieren forsikrede producer Michael Cohl om, at det var den »definitivt sidste udsættelse«, for at man lige kunne nå at finpudse et show, der »teknisk er ti gange mere kompliceret end noget som helst andet«.

Dengang lød det altså til mest at være tekniske finjusteringer, der var brug for. Men kort efter den melding hev man konsulenten Poul Bogaev ind »for at hjælpe med at forbedre forestillingen, vokal- og orkesterarrangementerne og lydkvaliteten under sangnumrene«.

LÆS OGSÅ

Og efter fyringen af Taymor bliver det nu teater- og cirkusdirektøren Philip William McKinley, der skal stå for instruktionen med hjælp fra den såkaldte manuskriptdoktor

En avis har regnet ud, at showet skal spille i op mod fem år med konstant fuld sal og Broadways højeste billetpris for at tjene sig hjem.

Roberto Aguirre-Sacasa.

Julie Taymor vil ifølge showets talsmand stadig komme til at stå på plakaten som instruktør. Men ikke som den eneste.

Millioner på spil
Mens de store egoer har kæmpet bag scenen, er publikum blevet ved at strømme til. Nogle aftener har de dyreste billetter kostet over 1.500 kroner, og i første uge af januar satte showet ugerekord på Broadway med et samlet billetsalg på 8,5 millioner kroner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

De publikummer, Politiken talte med i onsdags, virkede til at være ligeglade med, at det bare var en forpremiere. Men flere lagde heller ikke skjul på, at de havde håbet på lidt ekstra drama.

»Der var slet ikke nogen, der faldt. Ingen fejl. Men det var fedt nok alligevel«, mente Jenny Mitselker fra Kearney i New Jersey.

Flere andre – blandt andre restauratør Bobby Lee fra Amarillo i Texas – var begejstrede nok for showet. Men mente bare, at det passer bedre i Las Vegas’ overdrev end i et fint, gammelt teater i New York.

Fuld sal i fem år

Men der skal mere end nogle måneders begejstrede tilskuere til at hente investeringen hjem. En avis har regnet ud, at showet skal spille i op mod fem år med konstant fuld sal og Broadways højeste billetpris for at tjene sig hjem. Også derfor var det ud med Julie Taymor. Kvinden, der til tv-dokumentarprogrammet ’60 Minutes’ i november sidste år erklærede, at hun foretrækker projekter, som hun ikke er sikker på, at hun kan gennemføre. »Jeg elsker det, når folk siger: »Det var dog en stinkende elendig idé«. Det er fantastisk. Lad os sige, at jeg hader det komfortable. Jeg tror ikke, man kan lave noget rigtig kreativt uden fare og risici«. Bono har til New York Times tidligere sagt, at det ikke nytter noget, hvis folk kun kommer for at se skuespillerne flyve. »Hvis vi ikke rammer deres sjæl og hjerte, så har vi fejlet«. Ifølge flere aviser har Bono lovet, at han ikke skal på turné med U2 lige med det første. Som New York Magazine konstaterer, tager Bono »en tid fri fra jobbet med at redde verden for at redde ’Spider-Man’«.







Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden