Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Regnskab. Det Kongelige Teater præsenterede mandag årsregnskab for 2012, og selvom underskuddet er mindre end forventet, ser det stadig ikke godt ud.
Foto: JOHNNY FREDERIKSEN

Regnskab. Det Kongelige Teater præsenterede mandag årsregnskab for 2012, og selvom underskuddet er mindre end forventet, ser det stadig ikke godt ud.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Teaterforeninger: Det Kgl. Teater løber fra sine forpligtelser i provinsen

Publikum bliver i stigende grad væk fra Det Kongelige Teaters scener i København.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Når Det Kongelige Teater sukker efter flere gæster, er det oplagt, at teatret tager sin opgave som nationalscene mere alvorligt.

Sådan lyder opfordringen fra Danmarks 64 teaterforeninger, efter at Det Kongelige Teater i går præsenterede et årsregnskab, der var præget af 115.000 færre tilskuere i forhold til 2011.

Formand for Danmarks Teaterforeninger, Lars Salling, mener, at Det Kongelige Teater vil kunne sælge »meget mere«, hvis man gjorde en større indsats på turnefronten.

»Når Det Kongelige Teater i dag ikke sælger flere billetter til forestillinger i provinsen, handler det om, at man ikke udbyder nok eller retter ind efter, hvad der kan sælges uden for hovedstaden«, siger Lars Salling.

Han mener, at det Kongelige Teater ikke blot vil forbedre sit image som hele landets teaterscene, men også kunne »tjene ganske gode penge på at turnere«, som både turneteatrene Folketeatret og Teatret Svalegangen ifølge Lars Salling gør.

Forpiltet til turnéforestillinger Ifølge den fireårsaftale, som Folketingets partier og Det Kongelige Teater har lavet for perioden 2012 til 2015, forpligter Det Kongelige Teater sig til at fastholde et stort antal turnéforestillinger.

2012 tilbød Det Kongelige Teater tre turnéforestillinger til landets teaterforestillinger, hvoraf to begge blev opført 13 gange, mens den tredje blev opført i alt 27 gange.

Derudover har der været 17 opførelser af 6 forskellige turné- eller friluftsaktiviteter – herunder Kongelig Sommerballet, Opera i Roskilde og forestillinger ved Rosenborg og Skamlingsbanken – der også karakteriseres som turnévirksomhed.

Danmarks Teaterforeninger har tidligere kritiseret Det Kongelige Teater for at løbe fra sine forpligtelser i provinsen.

Klassikerne mangler
Ifølge teaterforsker Stig Jarl fra Københavns Universitet kan nationalscenen da heller ikke »få topkarakter« for sine turnéaktiviteter, selv om man ifølge ham gør klogt i at satse bredere end teaterforeningerne – eksempelvis med Sommerballet og samarbejder med festivaler og musikhuse uden teaterforeninger.

»Men teaterforeninger udgør fortsat et meget centralt netværk, og derfor må Det Kongelige Teater give dem et repertoire, der er attraktivt«, siger Stig Jarl, der mener, det seneste turnérepertorie, der blev set af i alt små 13.000 personer, var for smalt valgt af Det Kongelige Teater.

Når Det Kongelige Teater i dag ikke sælger flere billetter til forestillinger i provinsen, handler det om, at man ikke udbyder nok eller retter ind efter, hvad der kan sælges uden for hovedstaden

»Det er fint, at teatret udfordrer teaterforeninger, det er en del af deres opgave, med forestillinger fra Eventministeret (afdeling under Det Kgl. med mere skævt teater, red.), men der mangler klassikere som Holberg og Sheakspere eller moderne klassiskere som Sartre eller Brecht, som ofte er populære i provinsen«, siger han.

På Det Kongelige Teater afviser teaterchef Erik Jacobsen, at man ikke tager provinsen alvorligt.

Han oplever ikke, at der er større efterspørgsel, end hvad teatret udbyder, og fortæller, at teatret blandt andet indgår i samarbejde med syv store jyske scener, der har plads til teatrets store opsætninger og pladskrævende scenografi, som mange mindre teatre ikke har.

Det kræver et publikum

Derudover pointerer han, at teatret altid forsøger at lave opsætninger, der er målrettet til interessen og størrelsen på de mindre teatre, men også kommer omkring i landet med store balletter og operaer om sommeren, ligesom man samarbejder med både festivaler, biografer og Aarhus Festuge.

Alt sammen aktiviteter, der turnerer rundt i landet uden om teaterforeningerne.

»Vi vil rigtig gerne på turné, men vi vil bare gerne komme ud til en bredere vifte end bare teaterforeningerne«, siger Erik Jacobsen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

LÆS OGSÅ

Men når andre kan få en god forretning ud af at turnere i teaterforeningerne, hvorfor vil I så ikke?

»Jamen, vi tilbyder 120 forestillinger om året, men det kræver jo, at der er nogen, der vil købe dem«.

Så det er, fordi I har skruet et forkert turnérepertoire sammen?

»Det vil man jo altid kunne sige. Men vi prøver jo altid at tage dem, der kan være der, og som har været populære hos os«, siger teaterchefen.

»Men man skal heller ikke glemme, at vi jo ikke er et turnéteater som Folketeatret. Vi skal prøve at komme med så varieret repertoire som muligt, og der synes jeg faktisk, at det, at vi prøver at sprede os til andre steder end lige nøjagtig teaterforeninger og finder nye samarbejdspartnere, er et godt bud på, hvordan vi kommer ud i en ny kontekst«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden