0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Teaterfolk: Romandramatiseringer blokerer ikke for ny dramatik

Hvad er konsekvensen af, at så mange romaner overføres til teaterforestillinger?

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
 DITTE LYSGAARD HOLM (arkiv)
Foto: DITTE LYSGAARD HOLM (arkiv)

Romandramaer. Mads Thygesen (tv.), leder af Dramatiker-uddannelsen, køber ikke idéen om at der kun må være ren dramatik på teatrene.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»Det skal selvfølgelig ikke ske på bekostning af nyere dansk dramatik, men det synes jeg heller ikke er tilfældet. Vi kan se masser af tidligere studerende, der nu arbejder med romaner, samtidig med at de får opført ny dramatik, og vi gør meget ud af at uddanne vores studerende til at dramatisere: Det bliver en del af deres opgave bagefter, og det udvikler deres eget forfatterskab at arbejde med andres«.

»At det skulle spærre for viljen til at eksperimentere, kan jeg ikke se. Vi har set stort anlagte forestillinger, baseret på romanforlæg – som dramatiseringen af Jakob Ejersbos Afrika-trilogi på Nordkraft i Aalborg – hvor der har været stor vilje til at eksperimentere med formen«.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere