Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
 DITTE LYSGAARD HOLM (arkiv)
Foto: DITTE LYSGAARD HOLM (arkiv)

Romandramaer. Mads Thygesen (tv.), leder af Dramatiker-uddannelsen, køber ikke idéen om at der kun må være ren dramatik på teatrene.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Teaterfolk: Romandramatiseringer blokerer ikke for ny dramatik

Hvad er konsekvensen af, at så mange romaner overføres til teaterforestillinger?

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mads Thygesen, leder af Dramatikeruddannelsen, Aarhus: »Det virker, som om det er en del af en trend at dramatisere, og den puritanske tankegang om, at der kun må være ren dramatik på teatrene, køber jeg ikke. Grundlæggende er det godt, at en masse teatre og instruktører tager livtag med vores litterære kanon, og især da når det drejer sig om god, dansk litteratur – som for eksempel ’Hærværk’«.

»Det skal selvfølgelig ikke ske på bekostning af nyere dansk dramatik, men det synes jeg heller ikke er tilfældet. Vi kan se masser af tidligere studerende, der nu arbejder med romaner, samtidig med at de får opført ny dramatik, og vi gør meget ud af at uddanne vores studerende til at dramatisere: Det bliver en del af deres opgave bagefter, og det udvikler deres eget forfatterskab at arbejde med andres«.

»At det skulle spærre for viljen til at eksperimentere, kan jeg ikke se. Vi har set stort anlagte forestillinger, baseret på romanforlæg – som dramatiseringen af Jakob Ejersbos Afrika-trilogi på Nordkraft i Aalborg – hvor der har været stor vilje til at eksperimentere med formen«.

Henrik Hartmann, teaterchef på Betty Nansen Teatret, København:
»Spørgsmålet rejses hvert tiende år, for vi har altid dramatiseret romaner og litterære værker. En rigtig teaterconnaisseur synes ikke, man må opføre noget, der ikke er skrevet som ren dramatik. Jeg er helt uenig. Så rigidt kan man ikke se på det«.

»Også i filmverdenen henter de historier fra romanerne, og gjorde de det ikke, var der ikke mange film tilbage. Hele verden er på jagt efter gode og somme tider også nye historier, og hvor originalerne kommer fra, tror jeg mere eller mindre, at folk er ligeglade med«.

»Så meget ny dramatik er der jo heller ikke, og det er trods alt ikke så tit, at vi tager en helt ny, uprøvet dramatiker og siger: Ind på scenen med ham. Som teaterchef tænker man: Er det her noget, nogen vil? Man ser på, hvad der rører en selv, fordi det typisk også vil røre andre, og man vælger de bedste historier, hvor de så kommer fra. Romandramatiseringerne går ikke ind og blokerer for ny, dansk dramatik. Der opføres masser af ny dramatik, også her hos os«.

Rune David Grue, sceneinstruktør, aktuel med ’Hærværk’ på Det Kgl:

»Det ville bestemt være et problem, hvis romandramatiseringerne gik ind og stjal den nye dramatiks plads, men jeg ser ingen modsætning. Romandramatiseringerne er meget populære, men det er ikke noget problem, for det hænger sammen med, at klassikerbegrebet er under forandring: For måske 25 år siden kunne man forvente, at en større række klassiske titler ville vække genklang hos publikum. Sådan er det ikke længere. Til gengæld har folk billeder og associationer på andre værker som film og romaner, og derfor er man i høj grad begyndt at høste herfra, både i Danmark og resten af Europa«.

LÆS OGSÅ

»De store fortællinger i film og romaner er en del af vores fælles arv og er derfor lige så vigtige at tage op og spejle sig i som de dramatiske fortællinger. Så er der også det, at hvor de klassiske dramaer typisk holder sig til én klar fortælling og en plotdrevet struktur, har romanen en rigdom af karakterer, scener og vilde sidespor. Det, tror jeg, tiltaler et moderne publikum. Det minder om de sidste ti års store, episke og karakterbårne tv-serier med plotstrukturer, der kun langsomt samler sig til et hele. Det kan publikum i dag godt rumme«.

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden