Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ombygning. Teater Svalegangen er midt i en stor ombygning, finansieret af Salling-fondene.
Foto: Gregers Tycho

Ombygning. Teater Svalegangen er midt i en stor ombygning, finansieret af Salling-fondene.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Små teatre i hele landet bygger stort ud med hjælp fra fonde

De små teatre har nu større tilskuertal end de store statstøttede teatre.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Indtil nu har skuespillerne på Teater Svalegangen været nødt til at klæde om i forhuset og krydse en åben baggård i al slags vejr for at komme til scenen. Nu kan de gå tørskoet på scenen.

Og indtil nu har scenografen været nødt til at slæbe møbler og bagvægge fra værkstedet i kælderen og hele vejen op ad trappen. Fra i dag har han en godselevator eller en »motorvej«, som de kalder det på teatret midt i Aarhus.

Med 22,7 millioner fra Sallingfonden i ryggen indviede Svalegangen i weekenden ny scene, nyt caféområde og altså nye elevatorer. I en tid, hvor kulturinstitutioner ellers rynker pander over beskæringer i de offentlige tilskud, kan direktør Per Smedegaard se sig om i nye rammer, hvor ikke bare den gamle sal har fået flere meters ekstra bredde, men teatret også kan åbne for en helt ny, buet overbygning med ekstra scene og plads til 140 tilskuere.

Og Svalegangen er ikke alene. Rundt i landet er andre små teatre i gang med at renovere, grave ud og bygge om eller ud.Vendsyssel Teater er et af dem. Kunstnerisk chef på teatret, Peter Schrøder, kan se frem til at rykke ind i Hjørrings nye 4.200 kvadratmeter store teateroplevelseshus, støttet af blandt andet Realdania med 55 millioner kroner.

Udkantsdanmark elsker teater

Peter Schrøder er ikke bange for at forbygge sig.

»Teaterinteressen i det såkaldte Udkantsdanmark er noget større, end medierne giver indtryk af«, siger Peter Schrøder.

»Og det er lokalpolitikere, der har taget initiativet til teaterhuset: De tror på, at kultur kan bruges som løftestang til at skabe dynamik i et område, hvor befolkningstallet daler, og efter min mening er det klogt. Et teater kan være med til at samle og skabe lokal identitet«.

Også Syddjurs Egnsteater er i gang. Her graves omkring Kulturhotellet i Rønde, og teaterchef Hege Tokle glæder sig til at åbne i større og bedre rammer senere på året. Thy Teater på Mors har fået eget spillested i efteråret, Taastrup Teater har inden for de sidste år fået en fondsstøttet åbning mod lokalmiljøet, og det sydfynske egnsteater BaggårdTeatret i udkanten af Svendborg har planer om at flytte i nye rammer inde i byen. Teatret og kommunen har forpligtet hinanden til at kigge efter en egnet placering, fortæller teaterchef Jakob Bjerregaard Engmann.

I Allerød er Mungo Parks store byggeplaner foreløbig udskudt, men Randers Egnsteater slår stort brød op: For få år siden skænkede A.P. Møller-fonden en ny sal, og til sommer åbner teatret en ny skuespillertalentskole for unge med knap 8 millioner kroner fra samme fond.

De små teatre overhaler

Det kulturpolitiske netmagasin Søndag Aften kunne da også for et par uger siden præsentere tal fra Danmarks Statistik, der viste, at egnsteatre, projektteatre og små storbyteatre har overhalet de store institutionsteatre i tilskuertal: I sæson 2013-14 tiltrak de små teatre tilsammen over 1 million tilskuere. I samme periode var de samlede tilskuertal på de massivt støttede store københavnske scener og landsdelsscenerne faldet til under 1 million.

Som Per Smedegaard fra Teater Svalegangen i Aarhus siger med runde tal og afsenderadresse i Jylland:

»80 procent af støtten fordeles på de 40 kvadratkilometer, som 20 procent af befolkningen bor på«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Når det går så godt for de små projekt- og egnsteatre, ligger det i forlængelse af årtiers ønske om lokalt at skabe en form for regionsteatre som en mellemting mellem de små egnsteatre og de langt større landsdelsscener, siger professor emeritus i dramaturgi fra Aarhus Universitet Jørn Langsted.

»Man kan se det her som en form for oprør nedefra: Lovgivningen åbner ikke for regionsteatre, men ved hjælp af mursten og beton bygger de små teatre sig til det, de gerne vil, og får noget, der er større end det, de havde. De har ikke penge til det selv, men fondene har opdaget dem«, siger professoren.

Selv har han været skeptisk over for, om fondene ville interessere sig for de små kulturinstitutioner »og ikke bare for Aros og Det Kongelige Teater«.

»I de første år støttede fondene de her markante byggerier som en ny opera. Men fondenes ansvar over for kulturlivet er blevet større«.

Et teater kan være med til at samle og skabe lokal identitet

Fondene giver typisk til anlæg, men ikke til drift. Risikerer man at skabe en form for teaterboble – med store bygninger uden råd til indhold?

»Det er klart, at spørgsmålet er, hvad der skal fyldes i de her nye bygninger. I storbyerne er det nok ikke et problem, mens det er sværere at forudsige, om man forbygger sig i de mindre byer. Men hvis den her opgørelse om, at de små teatre har overhalet de store, er en del af en større tendens, er det jo i virkeligheden klogt at bygge«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Stig Jarl, lektor i teatervidenskab ved Københavns Universitet, mener, at teaterbyggerierne også er et resultat af nyere lovkrav om, at egnsteatre skal have et fast spillested og ikke længere bare må bestå af et kontor, en telefon og en bus. Men han ser også lokal optimisme og »lyst til at udbygge«, og hvor Jørn Langsted taler om, at fondene har fået øjnene op for, at der foregår noget af høj kunstnerisk kvalitet på landet, tænker Stig Jarl »den anden vej rundt«:

»De nyeste tal fra Danmarks Statistik viser jo, at det går godt derude, og det har givet de mindre teatre mentalt overskud til at snakke med arkitekter og tænke i nye bygninger. Derfor får fondene nu flere ansøgninger fra de mindre teatre, og det er den spændende historie: At der er det her overskud til at tænke i det større format«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden