0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Orfeus-forestilling klinger sprødt og lækkert. Men der er knas i dramaet

'Nedstigning' vil balancere eksistentielle vilkår og kaffemaskiner, men drukner ofte i overdrevede visualiseringer

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Søren Meisner
Foto: Søren Meisner

Teit Kanstrup og Nana Bugge Rasmussen som Orfeus og Eurydike.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hvad ville der være sket, hvis Orfeus ikke havde vendt sig om på vej op fra dødsriget. Altså, hvis det i stedet var lykkedes for den græske sagnhelt at få sin elskede Eurydike med tilbage til livet? Det er spørgsmålet, komponisten Nicolai Worsaae og librettisten Julie Maj Jakobsen har valgt at besvare med den lille kammeropera, hvor ensemblet Figura er i selskab med to sangere på Operaens anneksscene.

Svaret er, at det ville slet ikke fungere. Det er en umulig udgang på historien. Selvom Eurydike kommer tilbage til de levendes land, er det ikke noget sted at være for de døde. Selv ikke Orfeus som den fantastiske sanger, han er, kan ændre på det faktum.