De medvirkende synger på deres eget sprog og giver stykket både italiensk mandeidioti, svensk kønstvivl og kinesiske køkkenordrer.
Foto: Anders Bigum

De medvirkende synger på deres eget sprog og giver stykket både italiensk mandeidioti, svensk kønstvivl og kinesiske køkkenordrer.

Scene

Internettets indtryk bliver til sanselige udtryk, når madoperaen 'Agony' serverer kønsidentitet, fordomme og fire velsmagende retter

Line Tjørnhøjs spiseopera ’Agony’ er et opgør med identitetsideer formet som en sprød menu af svin, desperation og melankolske melodier.

Scene
FOR ABONNENTER

Hvad skal man tænke og føle, når man sidder med et bronzeret stykke svinefilet i munden, mens en ung mand bliver kønsskifteopereret? Kan man meningsfyldt mødes om kønsdebatten i et fælles måltid? Det kan man ifølge spiseoperaen ’Agony’, der tematiserer smerte i forhold til køn, identitet og undertrykkelse. Kvinden bag, Line Tjørnhøj, er en usædvanlig komponist. Hun skrev sit første værk som 48-årig, og hun skriver stort set kun opera. Efter et arbejdsliv som sømand og sygeplejerske dukkede hun op ud af det blå og vandt en operakonkurrence i Texas med et værk om anoreksi. Siden har hun skrevet operaer i anderledes formater med alvorlige tematikker – og i forrige uge blev det meddelt, at hun tildeles Carl Nielsen-legatet på trekvart millioner kroner.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce