Debatindlæg afMathilde Holst

Jurastuderende og medlem af LA-Ungdom

Det er, som om kritikerne af Linde og Ingversens værtsfacon har glemt, at de ser reality.

Kritikken af Sofie Linde og Joakim Ingversen viser nogle seeres manglende forståelse af reality-tv

Lyt til artiklen

Når mediefolk, meningsdannere og Pia Kjærsgaard i disse dage raser mod Sofie Linde og Joakim Ingversen, der er værter på DR-programmet ’Hotel Romantik’, for at tale ned til de ældre deltagere i programmet, overser de grundlæggende, hvilken tv-genre de har med at gøre, hvad det vil sige at være tv-vært, og hvordan deltagerne fremstiller sig selv i programmet. Debatten om elderspeak – et fænomen, hvor for eksempel omsorgsmedarbejdere taler børnesprog til ældre – bør hilses velkommen, men lad os hurtigt få den væk fra ’Hotel Romantik’ og ind på plejehjemmene, hvis den ikke skal miste al sin substans, inden den overhovedet er kommet i gang.

Jeg nærer beundring for Sofie Linde. Hvis mediedanmark tillod mig det, gik jeg gerne gennem livet i lykkelig uvidenhed om, at ikke alle mennesker i Danmark er lige så glade for Sofie Linde, som jeg er. Jeg følger troligt med, når hun maler væggene i sit sommerhus på Langeland i tre forskellige pastelfarver, lægger rullegræs i haven, inden der er lagt dræn rundt om huset, og finder stearinlys frem, selv om det regner ind gennem taget. Derfor er jeg måske en smule forudindtaget i spørgsmålet om, hvorvidt Sofie Linde og hendes mand agerer gode tv-værter i ’Hotel Romantik’. Men spørgsmålet om, hvorvidt de taler ned til de ældre deltagere, handler om meget mere end blot deres værtskab.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her