0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Teateranmeldelse: Peer Gynt løber rundt og rundt på drejescenen, så alle forstår, at han er rådvild og flakkende

Folketeatrets Ibsen-fantast kæmper for at finde balancen mellem identitetsdrama og eventyrlig oplevelsesfærd. Med Preben Kristensen i titelrollen kommer der lidt menneskeligt nærvær trods alt.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Thomas Petri
Foto: Thomas Petri

Preben Kristensen som den gamle Gynt ved slutningen af livets lange identitetsridt.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Først da gamle Peer Gynt sidder der og skræller et løg, lag for lag, for at finde frem til jegets inderste, står det klart for ham: Bag alle lagene er der ... ingenting.

Det kan man lugte helt op på de bageste rækker, herligt konkret. Der, hvor personligheden skulle have en kerne, er der et hul.

En gabende rund åbning er der også i scenografien bag ham, her hvor eventyreren Gynt efter at have ledt Jorden rundt efter sig selv for en gangs skyld sidder stille og tager sine sokker af.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce