0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Suveræne Karen-Lise Mynster trækker læsset i halvtom premieresal på Det Kgl. Teater

Det er krigen som landskab, som mental tilstand, der kommer til at spille hovedrollen i ’Mutter Courage’.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Miklos Szabo
Foto: Miklos Szabo

Karen Lise-Mynsters Mutter Courage er forsonende menneskelig som slagmarkens hyæne men bliver mere og mere forrået, i takt med at krigen æder hendes børn.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Coronavirussen har gjort sit indtog på Det Kgl. Teater. Der sad vi til premieren på ’Mutter Courage’, fordelt i salen, så der kun var en tilskuer på hvert andet sæde på grund af smittefare. Brecht kunne ikke have ønsket sig et bedre verfremdungsgreb.

Pludselig var det os, der demonstrativt var iscenesat som publikum. Akut bevidste om – og fremmedgjorte for – vores tilskuerposition kunne vi ikke bare læne os tilbage i Brechts stykke om krigens menige ofre; vi var selv de udsatte.