0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Jon Stephensens påstand synes at være helt i hegnet, når jeg ser mig omkring

I stedet for at dreje projektøren mod sig selv og risikere at spænde ben for sit eget projekt, kunne teaterdirektør Jon Stephensen have skabt mere fokus på de principielle punkter i diskussionen om at få endnu flere unge og teatrene til at mødes.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Martin Lehmann
Arkivfoto: Martin Lehmann

Med forestillingen ’Skam’ – her med Frieda Joanna Krøgholt som Eva – fik Jon Stephensen og Aveny-T et hit hos et bredt publikum af unge, hvilket nærer ambitionerne om at skabe en nationalscene for ungekultur, og gerne på netop Aveny-T. 

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Så fik teaterdirektør Jon Stephensen nok en gang skabt drama i arenaen med sine spektakulære udtalelser om, at »dansk teater svigter de unge«. Som det lød her i avisen i sidste uge:

»Dansk teater fylder 300 år næste år og anerkender stadig på ingen måder unge. Hverken i stykkerne eller som publikum«.

En påstand, der synes at være helt i hegnet, når jeg ser mig omkring i teaterlandskabet.

Nok har de unge ry for at være en svær gruppe at nå, men her fik han rask væk trampet hen over den stærke internationalt berømmede tradition for dansk børne- og ungdomsteater og videre trampet hen over den succesfulde indsats for at få flere unge i teatret, der inden for det seneste årti er eskaleret især på de små, men også på større scener.

Det handler overordnet om Billigere end Biffen-billetter (som Aarhus Teater har kaldt det) og ikke mindst om forestillinger, der taler direkte til et ungt publikum med blandt andet tværkunstneriske og involverende formater samt emner, de kan engagere sig i.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Læs mere