0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Fem hjerter: Martyren Munks sidste dage er dramatiseret med lysende øjne og livgivende præcision

Digter, præst eller politisk martyr? Hassan Preisler og Det Flydende Teater sender Kaj Munk ud at sejle i en storm af tro og tvivl, mellem forkætrede nazisympatier og martyrdød.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Per Morten Abrahamsen
Foto: Per Morten Abrahamsen

Kaj Munk var aldrig den, der gav op: »Intet er større end at kæmpe for en sag, der er tabt« (Brian Hjulmann og Lise Lauenblad).

Teateranmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Teateranmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det starter med en likvidering. Tre velrettede naziskud, og digterpræsten Kaj Munk ligger tilbage inde på den grønne bred, mens båden med teaterbesætning og 40 tilskuere sejler ud på Furesøens vande.

Det højspændte afsæt er en klar demonstration af, hvordan Det Flydende Teater forstår at udnytte udfordringen med at spille om bord på en båd. Følelsen af tab og dødens afstand mærkes helt fysisk – indtil historien spoles tilbage, og Munk lige når at komme om bord igen med sit ikoniske røde halstørklæde flagrende efter sig som en fane af liv.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter