Özlem Saglanmak og  Alvin Olie Bursøe som en udsat Gulnare og Aladdin, men Franzisca Zahles  scenografi holder hånden under dem.
Foto: Emilie Therese

Özlem Saglanmak og Alvin Olie Bursøe som en udsat Gulnare og Aladdin, men Franzisca Zahles scenografi holder hånden under dem.

Teateranmeldelser

To hjerter til teaterstykket 'Aladdin': Det er da stærkt at høre en muslimsk bøn blive sunget på nationalscenen. Men det får kun effekt som en løs provokation

Christian Lollikes bud på en nutidig ’Aladdin’ i Skuespilhuset er mere eller mindre en fuser.

Teateranmeldelser
FOR ABONNENTER

Hvordan i al verdens riger og ’sprængfarlige’ lande sætte ’Aladdin’ på scenen uden at havne i en sump af politisk ukorrekthed og identitetspolitisk pløre? Oehlenschlägers romantiske lystspil fra 1805 om »naturens muntre søn« oser af eksotisk orientalisme som en vesterlandsk hvid mands våde drøm. Men går det an at fremstille muslimer som undertrykte, handlede kvinder eller onde, magtliderlige patriarker?

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce