0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

I tyve år har han grublet over, hvorfor Tom Hanks fyrede ham. Og sagde, at han havde døde øjne

Fiaskoen er ikke nødvendigvis en afslutning. Den kan være en byggesten på vej mod succes – eller selve ens claim to fame! Tre podcasts har gjort Helene Navne klogere på nederlagets psykologi.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Eric Gaillard/Ritzau Scanpix
Arkivfoto: Eric Gaillard/Ritzau Scanpix

Tom Hanks, en af verdens mest succesfulde skuespillere, blev banemand for podcastvært Connor Ratliffs drømme.

Set og hørt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Set og hørt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Når nogle, man anser som succesfulde, indrømmer, at de også har stået med afvisninger, fyring fra drømmejobbet, oversete, fravalgte med bævende underlæbe og håret i postkassen, så er det lidt nemmere at bære, når ens eget liv ikke lever helt op til Instagram. Ikke? Og (undskyld buzzword fra last Christmas) ’robusthed’ er svært at opbygge, hvis man ikke har oplevet den mindste smule fiasko. Man kan også lære af andres.

Jeg har lyttet til tre podcasts om emnet fiasko. Først ’Rosas Reality Radio’ af den danske billedkunstner Rosa Marie Frang, der gennem syv episoder giver et følelsesfuldt, hudløst ærligt og dybt interessant perspektiv på det at være kunstner uden for den lille bitte elite, der tjener kassen. Vi hører om at få afslag på støtte til et stort projekt, præstationsangst, terapi og de generelt virkelig utrygge forhold, der præger langt de fleste kunstneres liv. Den kan streames på blandt andet Spotify.

Dernæst lyttede jeg til ’Fiasko’ på Heartbeart, hvor jeg dumpede ned i afsnit 6 ud af 8. Denne episode har tidligere kulturredaktør på Berlingske Anne Sophia Hermansen som gæst. Hun fortæller modigt og usentimentalt om et tidspunkt i hendes liv, hvor hun både blev droppet, arbejdsløs og hjemløs. Det gør hun til den tidligere uddannelses- og forskningsminister fra Venstre Tommy Ahlers, der som vært også deler ud af egne fiaskoer. Og undersøger, hvordan fiaskoen kan være byggesten til rent faktisk at opnå succes såvel som identitet. Hvor Frang tog os med på en følelsesmæssig rejse, så er dette en mere mental podcastrejse.

Og så faldt jeg i går over endnu en podcast om fiasko. Af skuespilleren og komikeren Connor Ratliff, der engang fik sit livs store chance og skulle spille en (om end mindre) rolle i Tom Hanks og Steven Spielbergs HBO-miniserie ’Band of Brothers’. Kontrakten var underskrevet, Ratliff havde råbt de gode nyheder ud til alle verdenshjørner og var rejst til England, hvor indspilningen skulle foregå, da hans agent ringede i panik: »Der er et problem. Tom Hanks synes, du har døde øjne«.

Efter en pinefuld gen-prøvefilmning med Tom Hanks, ’verdens mest sympatiske mand’, fik Ratliff at vide, at han desværre ikke skulle spille rollen alligevel. Og stod der, forurettet af en person, alle i verden elsker – inklusive Ratliff selv. Med gigantisk tvivl på eget talent: »Har jeg virkelig døde øjne?«.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere