Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tagfat. Den teknologiske tag-fat-leg 'Johan Sebastian Joust' under udfoldelse på en københavnsk gadefestival. Bag spillet står bl.a. Douglas Wilson, der vil sætte mennesket over maskinen.

Tagfat. Den teknologiske tag-fat-leg 'Johan Sebastian Joust' under udfoldelse på en københavnsk gadefestival. Bag spillet står bl.a. Douglas Wilson, der vil sætte mennesket over maskinen.

Spil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Portræt: Den usynlige spilskaber

Genskab tagfat som et computerspil, og giv spillerne mere ansvar end maskinen. Omdrejningspunkterne for den herboende amerikanske spilskaber Douglas Wilson er mere fjollet interaktion.

Spil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I takt til de adstadige toner fra Bachs Brandenburg-koncerter cirkler de to spillere omkring hinanden.

Det ligner de sidste gladiatorer i arenaen, for blikkene er drilske og koncentrerede, mens bevægelserne er nøje afstemt til musikken. I hænderne holder de hver sin digitale lanse - eller rettere en bevægelsesfølsom controller til spilkonsollen PlayStation 3.

Men her bruges controlleren uden konsol og fladskærm, for reglerne er mere enkle: Skub til de andre, før de skubber til dig. Alle kneb gælder, mens spillerne bevæger sig i takt til musikken.

Denne digitaliserede blanding af tagfat og æggeløb er spillet ' Johann Sebastian Joust' fra 2011, og det blev den store verdensdebut for den dansk/amerikanske spilskaber Douglas Wilson.

LÆS ARTIKEL

Først vandt han sammen med sin gruppe den nordiske 48-timers spilkonkurrence Nordic Game Jam i januar, senere blev gruppens andet spil, ' B. U. T. T. O. N.', nomineret til den amerikanske Game Developers' Choice - spilbranchens svar på filmens Oscar. Men først i marts i år blev hæderen global, da en mere finpudset udgave af ' Johann Sebastian Joust' vandt prisen for årets mest innovative nyskabelse i USA.

Kodeordene er, at det skal helst være skævt, fjollet og skørt. Og frem for alt skal det handle om mennesket over maskinen og tættere nærvær, fordi det er sjovere at have øjenkontakt end at glo ind i en fladskærm sammen. Douglas Wilson er dog ingen maskinstormer. Han er snarere en ' systemstormer', der insisterer på at flette teknologien umærkeligt ind i gamle folkelege og gøre op med de rigide regelsæt, der styrer spil som medie.

Spil skal gå i stykker Da jeg møder Douglas Wilson på Tårnlegepladsen i Fælledparken i København, har han netop forsvaret sin ph. d.-afhandling, så selvtilliden er på plads. Han er ranglet, høj og ligner lidt en forvildet backpacker, mens han taler som en malstrøm på en åben og smittende amerikansk social måde. Særligt da han ser legepladsen med minimodellerne af Rundetårn og Københavns rådhustårn, lyser han op i et kæmpe smil. For netop på sådanne legepladser er fantasien fri:

Reglerne er aldrig faste og altid til forhandling.

»Det handler om at give magten til spilleren - ikke teknologien - for den er i virkeligheden stærkt begrænset og faktisk ekstremt ringe. Men det er netop teknologiens begrænsninger, der gør den så interessant«, siger han.

Douglas Wilsons filosofier altid at udnytte både spillenes og teknologiens begrænsninger frem for at kæmpe imod dem. At skabe spil, der bevidst er ufærdige og stiller flere spørgsmål end svar til spillerne. Eller designe provokerende spil, der med fuldt overlæg udnytter sine spillere ved at være ubalancerede. Kun dermed kan han provokere spillerne til i højere grad bruge sig selv, mens han selv bliver mere usynlig.

Dette kommer klart til udtryk i både ' Johann Sebastian Joust' og forgængeren ' B. U. T. T. O. N.', der begge kræver en høj grad af styring og opfindsomhed fra spillerne selv.

Sex uden skærm
Douglas Wilson kom til Danmark i 2007 fra USA for at studere et enkelt års spildesign på IT-Universitetet i København, og året efter blev kimen til hans nutidige spilfilosofi lagt.

Sammen med seks andre spiludviklere designede Wilson det erotiske lydspil ' Dark Room Sex Game' på blot 48 timer under Nordic Game Jam. Konceptet var enkelt: To eller flere spillere ryster hver sin bevægelsesfølsomme controller til Nintendo Wii i takt, hvilket resulterer i stønnelyde - og holder spillerne ' takten' sammen, gennemfører de ' samlejet' med orgasmen som endeligt klimaks. Meningen var, at de mest erotiske scener foregår i dit eget hoved - derfor ingen skærm, kun lutter lyde og fysiske bevægelser.

LÆS ARTIKEL

Efter det ene år på IT-Universitetet i København måtte Douglas Wilson i 2008 rejse tilbage til USA for at skrive sin ph. d-afhandling, men han savnede de danske venner og det mere skøre kreative spilmiljø i Danmark. Da der tilfældigvis blev opslået en ph. d.-stilling på IT-Universitetet, ansøgte han prompte og røg dernæst tilbage til København, og så gik det stærkt. Sammen med andre spilskabere bag det erotiske spil grundlagde de i 2009 Copenhagen Game Collective, der som et ekko af 60' ernes kollektivistiske tankegang er et multinationalt spildesignkollektiv i Pilestræde.

Dernæst kom spil som ‘B.U.T.T.O.N.’, ‘Johann Sebastian Joust’ og senest installations-værket ‘Edgar Rice Frotteur’, hvor fire spillere skal navigere igennem en “jungle” af 20 PlayStation Move-controllere, der hænger ned fra loftet.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Jeg ser mig bestemt ikke som en kunstner, der skal udtrykke noget, men snarere som en, der vil udforske forskellige domæner« siger han.

»‘Johann Sebastian Joust’ var aldrig ment som et kunstnerisk udtryk, men primært et eksperiment, hvor vi gjorde noget skørt for at se, hvad der sker. Meget af det er held, meget af det det rigtige sted på den rigtige tid, fordi spillet får meget opmærksomhed, fordi det bruger teknologi, som andre har afskrevet, på nye måder« siger han og fortsætter:

»Det handler om aldrig at forvente, at teknologien gør alt for dig, og skabe en æstetik af ufuldkommenhed med magt til spillerne, så grænserne mellem succes og fiasko i spillet sløres. Det er ikke vigtigt, hvordan teknologien kan forbedre spillene, men snarere hvordan spillene kan forbedre teknologien«.

Manisk dedikeret
Ifølge kollegaer pukler han løs, når han først brænder for et projekt, men ikke uden omkostninger:

»Douglas er ekstremt dedikeret til det, han laver, men kan også blive manisk. Vi skændes tit, og det handler meget om at forsvare sine egne holdninger«, siger Nils Deneken, chef for det danske spilfirma Die Gute Fabrik, som han har grundlagt og kører sammen med Douglas.

»Men det er nok netop det, der gør, at vi arbejder godt sammen, fordi Doug finder altid frem til de spørgsmål, som knækker ens argumenter, så vi sammen ender op med den bedst mulige løsning«, siger han.

LÆS ANMELDELSEN

Også tidligere kollegaer ser Douglas som talentfuld, dog med chance for at være selvudslettende:

»Douglas er rasende talentfuld og har et meget stort drive, som man ikke ser hos mange danskere. At han vil noget mere. Og Doug har altid gode ideer til koncepter, som ofte lyder sjove, men som nogen gange bare ikke virker som spil i praksis« siger Lau Korsgaard, kreativ chef for det danske spilstudie Knapnok Games, og var med til at udvikle både ‘Dark Room Sex Game’, ‘B.U.T.T.O.N.’ og ‘Johann Sebastian Joust’.

»Ulempen er, at en stor del af retorikken i hans spil er, at de skal være ‘gået i stykker’, være ufærdige eller være mærkelige, men måske skulle han også designe spil, der virker. For laver man kun spil, som spillerne selv skal designe, så gør man sig selv i bund og grund overflødig som spiludvikler« siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Glem smartphones

For Douglas Wilson er Danmark hans bopæl de næste mange år, fordi der ifølge ham er ekstremt mange events, spændende spilskabere og kreative kunstnere landets størrelse taget i betragtning. Og han håber på at kunne udstille et af sine nyere spil inden nytår i København - det sociale spil ‘Beacons of Hope’, der er inspireret af en svensk børneleg og kun kan spilles i et totalt mørklagt lokale.

»Folkelege og fysiske spil er sjove og forfriskende i disse år, hvor alle kigger ned i deres smartphones i stedet for på hinanden. Uden at det skal misforstås, så kan spil og leg give os en undskyldning for at se fjollede ud sammen og røre ved hinanden. Både spil og leg er sigende kreative udtryk, der lærer os ekstremt meget om os selv og hinanden«, siger han.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden