Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Fart på. I spillet Fun Farm, skal familien konkurrere om hurtigst at nappe et af dyrene.
Foto: Lasse Kofoed

Fart på. I spillet Fun Farm, skal familien konkurrere om hurtigst at nappe et af dyrene.

Spil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Test af brætspil: Vinderen er en kaotisk quiz med råb og elegance

Der er masser af stærke nyheder, når det gælder brætspil til hele familien.

Spil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Er det ikke snart min tur? Dette spørgsmål er en fast klageklassiker, næsten uanset hvem man spiller brætspil med. Men sådan behøver det ikke at være. De seneste par år er udkommet adskillige nye brætspil, hvor alle spillere er aktive samtidig, dvs. ingen sidder og venter på tur. Dog hitter også stadigvæk de ældre spil:

»Ifølge vores salg er forbrugerne stadigvæk glade for moderne klassikere som f.eks. Settlers, Carcassonne og Ticket to Ride. Men vi kan også klart mærke, at folk er blevet mere åbne over for, at der findes andre end de klassiske brætspil som skak og matador«, siger Jens Heissel, pr- og marketingkoordinator for Bergsala Enigma, som er den største brætspilsdistributør i Norden.

LÆS ARTIKEL

»Vi sælger stadigvæk mest af familiespil som Sequence, men mange af brætspilsudgiverne er blevet bedre til at brande sig selv de sidste par år. Folk interesserer sig bare mere for brætspil, og pludselig hitter også ældre spil som f.eks. kortspillet Munchkin, som vi har set et fordoblet salg af over det sidste år«, siger han.

Den tendens kan Bo Thomasen, medejer af den nyåbnede brætspilscafé Bastard Café i København, kun genkende:

»På cafeen kommer rigtig mange, som først nu får øjnene op for de gamle klassiske spil. Så hos os er spil som netop Settlers, Ticket to Ride, Dixit og 7 Wonders kæmpestore hits«.

»Familiespil som Sequence hitter bestemt også i cafeen, fordi det griber fat i ting, som folk kender i forvejen i kort og jetoner, men med et tvist. Så er der stor genkendelighed, hvilket betyder meget for nye spillere«, siger han.

Ifølge Bo Thomasen er faste caféhits dog især de to nyere, hurtigere og mere løsslupne kortspil Cards Against Humanity og spillets danske pendent Det Dårlige Selskab, hvilke begge gælder om at skabe sætninger, så de bliver så grove, morsomme og grænseoverskridende som muligt.

Særlig tendensen med korte, hurtige spil kan ses hos Bergsala Enigma:

»De sidste par år, er der udkommet mange mindre, men rigtig gode spil som f.eks. Love Letter, der er simpelt og nemt at komme i gang med og hurtigt at spille«, siger Jens Heissel. Han er overbevist om, at stigningen inden for brætspil fortsætter et par år endnu, hvilket skyldes dels øget innovation, dels også nye måder at producere spil på. Kickstarter er navnet på en hjemmeside, hvor iværksættere kan søge andre om tilskud til at gøre deres idé til virkelighed. Og det har blandt andet betydet, at mange nye brætspil har set dagens lys.

»Vi ser hele tiden nye måder at spille på inden for brætspilsbranchen, og lige nu dukker f.eks. en masse digitale hybridspil op, hvor brættet kombineres med brug af iPads«.

»Derudover ser vi en masse brætspil fra Kickstarter, hvor også dyre spil er blevet populære. Forbrugerne er blevet vant til at betale lidt mere for dyrere og mere eksklusive spil lavet af lækre materialer«, siger han.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden