Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
fuldtid. Der bliver arbejdet igennem i lokalerne på Rentemestervej, København NV. Jo længere tid, man arbejder med projektet, jo bedre bliver man. Arbejdspladsen kan i perioder næsten fungere som de unge spiludvikleres hjem. Her prøver Alexander Karlsson, Klaes Simonsen og Alex Jørgensen et spil af.
Foto: Lars Just

fuldtid. Der bliver arbejdet igennem i lokalerne på Rentemestervej, København NV. Jo længere tid, man arbejder med projektet, jo bedre bliver man. Arbejdspladsen kan i perioder næsten fungere som de unge spiludvikleres hjem. Her prøver Alexander Karlsson, Klaes Simonsen og Alex Jørgensen et spil af.

Spil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fans betaler for dansk spileventyr

Ny bølge af spiludviklere sælger ufærdige spil til fans og får uafhængighed retur.

Spil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Her på kontoret kigger ingen skævt, da en kollega trasker forbi rækkerne af computere med en tandbørste i munden.

Ved en sofa i et hjørne står en PlayStation. Tallerkener hober sig op på skrivebordene.

Vi befinder os i en bygning i det københavnske nordvestkvarter. Alle tilstedeværende er mænd mellem 25 og 30 år. De går rundt iført ens sorte T-shirt med ordet ’Forced’ trykt på stoffet med skråskrift.

De diskuterer fantasimonstre og selvlysende sværd. Men i løbet af formiddagen forstummer snakken, og lydbilledet ligner nærmest kontorlandskabet i en bank.

Sov i en sauna Bortset fra at folk ikke går hjem klokken 17. Der ligger madrasser i de tilstødende rum – og et køkken, hvor manden, de kalder ‘mor’, laver mad til hele flokken. »At lave computerspil i Danmark er en konkurrence om, hvem der bedst kan lide sit arbejde«, siger Steffen Kabbelgaard, der leder kontoret.



»Dem, der bruger mest tid, bliver som regel også bedst. Derfor fyrer vi alt vores krudt af nu, mens der ikke er så mange forpligtelser«.

Kontoret er en drøm, der er gået i opfyldelse for firmaet BetaDwarf. Flokken startede deres computerspil ved at besætte et efterladt lokale på deres universitet i et halvt år.

Så blev de opdaget og flyttede til et hus i Karlslunde, hvor nogle endda sov på madrasser i en sauna i kælderen. Nu har de for første gang et »rigtigt kontor«, som de siger.

400.000 kroner fra fans
Men kun på omverdenens nåde. Deres computerspil ’Forced’ er udelukkende på vej til at udkomme, fordi næsten 2.000 spilfanatikere fra hele verden hver især spædede til og samlede knap 400.000 kroner ind til det danske spilfirma.

På den amerikanske hjemmeside Kickstarter åbnede danskerne i slutningen af 2012 en såkaldt crowdfunding-indsamling. Et fænomen, der også er udbredt blandt musikere og filmmagere, fordi det giver dem mulighed for at realisere projekter ved at bede fans og gavmilde sjæle om økonomisk støtte.

Til gengæld får bidragyderne gaver, indflydelse eller eksklusiv adgang til det færdige produkt.

Computerspil samler allerflest penge på crowdfundingsiden Kickstarter. I 2012 rullede der i alt 83 millioner dollar ind på konti hos spilmagere gennem Kickstarter, og for første gang fik danske spilmagere også del i bidragene.

Crowdfunding gav dem en chance
Af mangel på job og finansiering på det danske marked flytter spiludviklere ofte til udlandet eller tager til takke med en it-tjans i banksektoren.

Men hos BetaDwarf mener de, at crowdfunding har givet dem den chance, det hjemlige marked ikke turde betro dem. Med i handlen har de samtidig fået frihed til at udvikle netop det computerspil, de selv gerne vil spille.



Det mener de også hos de andre firmaer, hvor nyuddannede spiludviklere har været med til at starte en dansk bølge af succes med crowdfunding. En succes, der har skabt fornyet optimisme.

Steffen Kabbelgaard betegner crowdfunding af computerspil som en »hip kultur, båret frem af fans på jagt efter cool projekter«. Men ingen ved, hvor længe det bliver ved at være hipt, eller om de store spilfirmaer overtager markedet.

Man skal brænde for det
»For at få en god fremtid som spiludvikler i Danmark kan du lige så godt vænne dig til at leve af isterninger, starte med noget småt og prøve at leve i et hus i Karlslunde. Bare for at finde ud af, om du virkelig vil det«, siger han.

Pengene fra Kickstarter rækker selvsagt ikke til at finansiere hele udviklingen af ’Forced’, hvor op til fire personer spiller sammen for at bekæmpe monstre.

Men pengene giver muligheder på et dansk spilmarked med få investorer, få offentlige støttekroner og høje omkostninger.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce



BetaDwarf har godt nok modtaget 200.000 kroner fra Filminstituttets spilordning, som årligt udbetaler fem millioner offentlige støttekroner til danske computerspil.

Men som Steffen Kabbelgaard påpeger, får danske film knap 300 millioner årligt. Samtidig er der kun én stor investor på det danske spilmarked – firmaet Cat Science – samt en flaskehals på 100-150 nyuddannede hvert år til en branche, hvor der i 2011 var 615 ansatte i firmaer, hvor omsætningen hverken falder eller stiger.

»Så enten burde man stoppe med at uddanne så mange eller satse noget mere på computerspil«, siger spiludvikleren.

Ingen tandbørster
Få kilometer fra BetaDwarf holder et andet crowdfundet dansk spilfirma til på Nørrebro.

Hos Logic Artists har otte nyuddannede udviklere overvundet de første forhindringer i branchen.

Her er der ingen, der børster tænder på kontoret, og i modsætning til BetaDwarf er det kun ejerne af firmaet, der af og til må springe lønudbetalingen over.

Medejer Jonas Wæver kan endda vise hen til et tilstødende mødelokale for at fortælle om perspektiverne i, at Logic Artists hentede knap en halv million kroner gennem Kickstarter.

»Den bedste chance, når man er nyuddannet, er at starte sit eget firma. Tidligere var den kunst næsten lige så svær, som det er at finde job. Men Kickstarter kan være måden at komme i gang på«, fortæller Jonas Wæver foran en plakat med firmaets rollespil Conquistador, hvor man som kolonialist skal indtage Mellem- og Sydamerika.

Sikret uafhængighed
For Logic Artists har det betydet, at de ikke er så afhængige af at leve op til mål og krav fra investorer. Samtidig har de ligesom BetaDwarf fået en skare af fans, der bidrager til at finde fejl og udvikle spillet.

»Problemet med traditionelle investeringer er, at investorer skal have deres penge tilbage. Nogle gange op til dobbelt så mange, som de har investeret. Hvilket betyder, at man er afhængig af at finde en investor igen, allerede når man laver næste spil«, forklarer Jonas Wæver.



Den største danske investor, Cat Science, har for nylig investeret i spillet Conquistador. I midten af marts fik endnu et dansk spilfirma succes på Kickstarter, da Bedtime Gaming modtog 75.000 kroner til udviklingen af spillet Back to Bed, der har fået seks hjerter af Politikens anmelder Thomas Vigild.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Håb om anerkendelse

Sammen med 60 andre udviklere deltager de tre danske crowdfundede spilfirmaer i disse dage i verdens største computerspilskonference, GDC, i San Francisco i USA. For at vise at crowdfunding kan være et skub fra det danske marked ud på den altafgørende, internationale scene. Herhjemme håber spilbranchen stadig, at den stigende danske spilsucces kan være motivation nok til, at politikerne anerkender computerspil som et kulturprodukt på linje med film, design og mode.

Spilforskeren Kjetil Sandvik håber, at anerkendelsen kommer i form af en selvstændig støtteordning af »substantiel karakter«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    Folkemødet åbner. Statsminister Lars Løkke Rasmussen holder tale. Winni Grosbøll Borgmester. 
Christian Falsnæs performenskunstner får publikum sat i gang.

    Du lytter til Politiken

    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!
    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!

    Henter…

    Kristian Madsen og Amalie Kestler udpeger ugens vigtigste politiske begivenheder. Om regeringsdannelse og om Toga Vinstue. Og møder de politikere, som ellers burde bruge tiden på at danne en regering. Samt en der gik, og en der kom.

  • Du lytter til Politiken

    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...
    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...

    Henter…

    I dag begynder fire dage med Folkemøde på Bornholm - uden den slags debatter, der normalt vækker de store følelser. På Folkemødet diskuterer man De Store Ting. Alt det, som det organiserede Danmark synes er væsentligt at snakke om. Men hvad er dét så?

  • 15.000 mennesker er ansat til at gennemse det indhold, som Facebook vil skåne sine brugere for – videoer af mord, henrettelser eller mishandling af børn. Men hvem er de mennesker, der hver dag renser ud i internettets allermørkeste sider? Politiken har fulgt to af dem. ​

Forsiden