0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Episke kampe

'Empire Earth' spænder over hele 13 epoker af verdenshistorien, og selvom spillet hverken er lærerigt eller specielt nyskabende, så har det til gengæld en dybde på størrelse med Marianergraven og et velafbalanceret gameplay.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Spilanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Spilanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

På kun få timer bliver evolutionen fra primitiv hulemand til frygtindgydende fremtidsrobot muliggjort i realtime strategispillet 'Empire Earth' (EE), der ved første øjekast ligner en lettere stilistisk kopi af 'Age of Empires'-serien.

Med en række lange kampagner koncentrerer EE sig omkring verdenshistoriens største historiske æraer, der dog alle mangler stemningen fra 'Age of Empires'-spillene, idet man har fravalgt de lækre mellemsekvenser.

Det manglende bindeled mellem de ellers dejligt afvekslende missioner er en skuffelse, men opvejes delvist af de forskellige nationers helt specifikke enheder, der er perfekt udarbejdede efter historiske facts.

Spillets absolutte force er dets store tidsspænd over hele 13 epoker af verdenshistorien, og dette er bakket godt op af den historiske korrekthed med over 200 detaljerede enheder lige fra romerske lejesoldater og køllesvingende hulemænd til futuristiske kamprobotter og tyske tanks fra Anden Verdenskrig.

Desværre er ikke alle tidsperioderne lige indbydende, men dette afhjælpes af muligheden for at avancere videre gennem tidsepokerne i ens foretrukne tempo. Generelt føles EE som et typisk strategispil, hvor der skal erobres og forsvares land for fædrelandet gennem flere tusinde menneskealdre, og grundet den gode stemning og de dybe strategiske muligheder bliver det aldrig ensformigt.

Alt er imidlertid ikke frodigt i dette tidsmæssige ingenmandsland, og især den rasende langsomme ressourceindsamling skaber grobund for unødvendige pauser, idet hastigheden af spillet ikke kan ændres. Samtidig er de gameplaymæssige forskelle mellem tidsaldrene ofte ikke eksisterende, hvilket ellers kunne have taget det dybe, strategiske gameplay et trin videre og skabt situationer, hvor kravene til ens taktik og strategiske overblik konstant ændrede sig.

Visuelt består EE af en til tider betagende 3D-grafik, hvis glimrende muligheder for at zoome ind og ud giver et godt overblik over slagmarkerne, men desværre bliver enhederne grovkornede på tæt hold.

EE er hverken lærerigt eller specielt nyskabende, men med en dybde på størrelse med Marianergraven og et velafbalanceret gameplay kan vordende tidsrejsende med hang til hårdkogt strategi med fordel starte her.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce

Læs mere