Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Foto: RUNE PEDERSEN
Nyt om mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bagere må gerne lægge fedtskat på magert brød

Bagere bestemmer selv, om flødeskumskagen eller andre varer skal fedtbeskattes.

Nyt om mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det bliver ikke kunden hos bageren eller slagteren, der får et incitament til at vælge fedtfrie fødevarer fra, når afgiften på fedt bliver indført i morgen.

For eksempel har en række bagere i Nordjylland besluttet sig til at fordele fedtafgiften ud over alle varegrupper, også de fedtfattige. Det betyder, at for eksempel flødeskumskagen ikke bliver så meget dyrere, som fedtskatten ellers har til hensigt, at de skal være.

Salg af flødeskumskager i stå

»Hvis vi kun hæver prisen på flødeskumskager, så går salget af flødeskumskager i stå. Derfor vælger vi at sprede afgiften på alle varegrupper«, siger Preben Ramskov fra Hjellerup Bager til DR Nordjylland.

LÆS ARTIKEL

Preben Ramskov er formand for Dansk Bagerlaug i Nordjylland, og han vurderer, at de fleste kolleger i lauget vælger at håndtere den nye skat på samme måde.

Og at bageren og slagteren selv kan bestemme, at for eksempel fede fødevarer ikke skal stige så meget i pris som fedtskattens intention er, bekræftes i Skat af chefkonsulent Tor Christensen.

»Det må de godt. De betaler fedtafgift af de varer, de indkøber, men hvordan de fordeler prisstigningen på de varer, der er i butikken, blander vi os ikke i«, siger Tor Christensen til Politiken.dk/tjek

LÆS ARTIKEL

Men Tor Christensen mener alligevel, at fedtskatten på sigt vil opfylde sit formål. Incitamentet ligger bare i højere grad på slagteren eller bageren, for han vil anspores til at købe råvarer ind til butikken, der er mere fedtfattige, fordi de er billigere.

»Det er rigtigt, at en bager for eksempel kan vælge at lægge afgiften også på det magre brød i butikken, og at det derfor ikke vil være et incitament for kunden til at vælge fedtfattige varer i butikken. Men jeg tror, at konkurrencen fra bagere, der holder det magre brød frit for fedtafgift, vil lede afgiften hen på de fedtholdige varer«, siger Tor Christensen.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden