Foto: TORBEN GREVE
Nyt om mad

Vi er vilde med frugt på flaske

Danskerne vælger i stigende grad at slukke tørsten med en smoothie, men drikken kan ikke erstatte frugt.

Nyt om mad

Selv om navnet ligger dårligt på tungen, tager stadig flere danskere flasker med blendet frugtdrik til munden.

Salget af smoothies, der er sunde, om end svære at udtale, er steget markant de seneste år.

I den danske detailhandel blev der solgt smoothies på flaske for 50,8 millioner kroner i 2008. Det er en stigning på 12,5 millioner kroner eller 33 procent i forhold til året før, viser en ny markedsanalyse fra The Nielsen Company.

Kvinder køber mest
7-Eleven, hvis salg ikke indgår i undersøgelsen, satte sine første smoothies på varehylden for tre år siden. I dag har convenience-kæden smoothies fra seks forskellige producenter, og salget er fordoblet fra år til år.

Kategorichef Camilla Kynde forklarer, at de primære aftagere er unge mellem 15 og 25 år med en overvægt af kvinder.

»Folk stopper forbi og køber en smoothie, når de har en lille eller stor sult. De bruger dem typisk som morgen- eller mellemmåltid og får dækket den værste sult. Smoothies giver en mæthedsfornemmelse og er et sundere valg end et smurt rundstykke eller en croissant«, siger Camilla Kynde.

Det drikkelige mellemmåltid
En smoothie på flaske rummer typisk 250 milliliter og koster et sted mellem 17 og 25 kroner. Prisen afskrækker heller ikke kunderne i Coops supermarkeder, som ligeledes har oplevet en markant fremgang i salget af smoothies de seneste tre år. At danskerne har kastet sig frådende over den nye frugtdrik, skyldes den generelle sundhedstrend, lyder forklaringen:

»En del bruger smoothies som et mellemmåltid, og så sker der generelt et skred fra de meget sukkerholdige produkter over mod de sundere alternativer. Og selv om en smoothie indeholder mange kalorier, er den et udmærket alternativ«, siger Coops forbrugerpolitiske direktør, Mogens Werge.

Kun én om dagen
At smoothies er et sundere valg af drikkevarer end sodavand, er fagfolk enige om. Alligevel er der behov for at råbe vagt i gevær over for smoothie-bølgen, som skyller ind over os. Sådan lyder budskabet fra kampagnen ’6 om dagen’, som patientforeninger og sundhedsmyndighederne står bag.

»De fleste smoothies er mere kalorieholdige end sodavand. I forhold til at spise hele frugter er mæthedsfornemmelsen ved en smoothie mindre. Derved får man indtaget en masse kalorier, som man ikke mærker i maven, og det er uheldigt i forhold til fedmetendensen herhjemme«, siger ernæringskonsulent i ’6 om dagen’ Iben Nowak.

Frugt er dog bedst
En smoothie kan således kun udgøre det ene af de seks stykker frugt og grønt, man ifølge ’6 om dagen’ og fagfolk generelt bør indtage hver dag. Og på grund af det høje antal kalorier er det en dårlig idé at drikke mere end 250 milliliter, med mindre man har behov for at øge sin vægt.

»Vi vil gerne have folk til at spise mere frugt og grønt. Smoothies giver vitaminer, mineraler og kostfibre, så det er da bedre at drikke en smoothie end slet ikke at få noget frugt. Men som alternativ til at spise frugt, er det ikke lige så godt«, siger ernæringsforsker Heddie Mejborn fra DTU Fødevareinstituttet.

Vælg de friskeste
»Man bør vælge smoothies, som indeholder frugter, bær og eventuelt grøntsager, som man normalt ikke får. Jo flere farver, jo bedre, for vi er for dårlige til at variere indtaget af frugt og grønt«, siger Christian Bitz.

Fordi frugt og grøntsager mister deres vitaminindhold dag for dag, bør man altid gå efter de friskeste i køledisken, fortsætter han:

»Så det er vigtigt at købe sæsonens frugt og grønt i stedet for at få det fløjet ind fra New Zealand«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce