Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

lokalt. I SuperBrugsen i Stege kan man købe øl fra Bryghuset Møn, sennep fra Nyord, sukkervarer fra Møn Bolcher og æg fra Store Elmue Gård. Nu er super- markedet blevet forbillede for andre SuperBrugsener, hvor Coop har ambitioner om at invitere i alt 500 lokale småproducenter ind på hylderne. Foto: SuperBrugsen

Nyt om mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Til kamp mod discount: Køb lokale æg og øl i din Brugs

SuperBrugsen skal til at føre mange flere små, lokale varer. Det er nyt våben i konkurrencen mod discountbutikkerne.

Nyt om mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

På hovedgaden i den lille by Lendemark ved Stege på Møn lå der i 1982 to bagere, to slagtere, tre købmænd, en bladkiosk, en cykelhandler og to barberer.

MADKLUB Bliv medlem af Politiken Madklub og vælg mellem 3 lækre velkomstgaver

Så kom fremtiden og rationaliseringen rullende, blandt andet i form af en SuperBrugsen i 1991.

I dag er ingen af butikkerne tilbage.

Ens i hele landet
»Man gik bort fra at have sine egne lokale varer. Det skulle være så rationalt som muligt, og sortimentet skulle bare være ens over hele landet. Det er det, vi nu forsøger at ændre på«, siger brugsuddeler Finn Skaaning fra SuperBrugsen i Stege, der kom til byen i netop 1982.

SuperBrugserne rundt omkring i landet skal nemlig føre flere varer fra små producenter fra nærområdet, og mandag begyndte kæden at annoncere efter 500 nye lokale småproducenter.

Lokale varer er oppe i tiden, at støtte lokalsamfundet er en del af SuperBrugsens formål, og så vil det gøre sortimentet mere spændende, siger kædedirektør Michael Løve.

Daglig kamp
Men det gøres ironisk nok også for at undgå bagernes og slagternes skæbne i konkurrencen mod endnu billigere og mere rationelle konkurrenter.

SuperBrugsen må i år lukke 20 butikker, og også i Stege kan man mærke ånden i nakken fra konkurrenter som den lokale Rema 1000 og andre discountbutikker.



»Jeg ville lyve, hvis jeg sagde, at vi ikke kan mærke det. Vi holder salget, men vi skal kæmpe hver dag. Mange kunder vil gerne have discount. Så vi må gøre os mere interessante, så man er nødt til at komme ind hos os«, siger Skaaning.

Lendemark SuperBrugs er foregangsbutik og forbillede for det nye koncept.

Her har man i mange år ført stribevis af lokale varer og ikke blot lidt grøntsager fra den lokale mark om sommeren.

OPSKRIFTER

Butikken fører lige nu blandt andet sennep fra øen Nyord, øl fra Møns Bryghus, en lokal honning, bacon og hamburgerryg fra Toft Røgeri, frugt og grønt fra Oringe Gods, æblemost fra Lundby, rødvin fra Kristianshøj, cremer, økologiske æg fra Store Elmue Gård og shampoo, læbepomade og rollon-deoer fra Nyord.

Jord til bord
»Det har vi gjort som noget helt naturligt, fordi vi godt kunne lide det med ’fra jord til bord’, og at kunden kan gennemskue, at den vare på middagsbordet ved jeg, hvem har produceret. Så når kunderne kommer og siger: »Var det ikke en god idé at føre den her skinke«, så kigger vi på det. Jeg ville da være en dårlig købmand, hvis jeg ikke satte det på sortimentet«, siger Skaaning.

Men varerne ryger af igen, hvis de ikke rykker.

Mellemleddet er væk
Det gør mange af dem dog.

Tag f.eks. æggene fra Store Elmue Gård, som kunderne er rigtig glade for at købe.

Æggene koster cirka 42 kroner for 15 styk, hvad der er fuldt ud konkurrencedygtigt med Coops eget mærke af økologiske æg, Änglamark.

Faktisk er økoæggene fra gården lidt billigere. Det skyldes, at mellemmanden – de store pakkerier – er skåret fra.

Hvis Store Elmue Gård skulle have leveret til et stort pakkeri, skulle de have haft en langt større besætning.

»Men når vi springer mellemleddet over, kan vi være konkurrencedygtige. Og det, at vi er til stede på hylderne i et supermarked, er med til at bringe det lokale helt ned i indkøbsvognen. Der er mange her i Fakse, der ikke aner, at vi har en gårdbutik«, siger Annette Vester, der driver gården med sin mand, Ove.



Samarbejdet mellem små producenter og store supermarkedskæder har i mange år været problematisk, og supermarkederne er blevet kritiseret af paraplyorganisationen for små fødevareproducenters netværk, Smagen af Danmark, for at svigte deres ansvar for at fremme lokale varer.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Mindre krav
En af de hyppigste klager fra mindre producenter er, at supermarkederne ikke kan håndtere små produktioner, men kræver volumen.

En mindre producent forsøger så at investere i yderligere kapacitet, men ender måske med at blive presset så meget på prisen af supermarkedet, at den får økonomiske problemer og i værste fald må dreje nøglen om.

SuperBrugsens nye tiltag er bedre i stand til matche de små producenters behov, fordi producenterne måske blot skal producere til en enkelt eller to butikker frem for en kæde.

Hveranden vil købe mere lokalt

Det er også forsøgt gjort så ubureaukratisk som muligt, siger kædedirektør Michael Løve – man skal været tilknyttet smileyordningen og være godkendt som fødevareproducent, men så kan man også komme på kædens hylder. Målet er at finde 500 producenter, der kan levere til deres lokale SuperBrugs eller -Brugser.

LÆS

I det relativt mark- og gårdfattige København bliver det f.eks. lokale øl og bybihonning fra stader i de forskellige bydele.

Ifølge en ny undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer siger 49 procent af danskerne, at de gerne vil købe flere lokalt producerede varer.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden